Läcka: Uppdaterad Polestar hotar Tesla – längre räckvidd och snabbare laddning

Polestar 2 kommer inom en snar framtid att visas i ett rejält uppdaterat utförande. Redan nu har mycket information läckt ut. De nya siffrorna skvallrar om längre räckvidd, snabbare laddning och mer effekt.

Läcka: Uppdaterad Polestar hotar Tesla – längre räckvidd och snabbare laddning
Polestar 2 ska likt sina Volvosyskon XC40 och C40 Recharge snart uppdateras och bli bakhjulsdriven i grundutförandte.

Populära Polestar 2 fick en skjuts i försäljningsstatisitken när den billigare och framhjulsdrivna versionerna lanserades under 2021. Redan vid första provkörningen efterfrågade vi drivning på bakhjulen även för bilarna utan fyrhjulsdrift. Nu blir det verklighet, precis som Volvo nyligen gjorde om med Polestarens plattformssyskon XC40 och C40 Recharge

Räckvidden ökar avsevärt. En Long range Dual motor ska, enligt läckta uppgifter publicerade av tyska nextmove, ha en räckvidd på upp till 592 kilometer enligt WLTP-körcykeln.

Idag bjuder drivlinan med samma namn på som bäst 487 kilometer. Ökningen beror delvis på batteriet som nu ska vara på 82 kWh, jämfört med tidigare 77. För de bilar som har det mindre batteriet är kapaciteten fortsatt 69 kWh.

De bakhjulsdrivna bilarna ska även de kunna ta sig längre på en laddning. WLTP-räckvidden för en Long range Single motor på upp till 551 kilometer blir 635 kilometer i samband med övergången. En Standard range Single motor tar sig 518 kilometer, 27 kilometer mer än Model 3 i grundutförande. Resterande P2:or får fortsatt se sig slagna av sina huvudkonkurrenter från Tesla.

 

Nya Polestar 2 Long range Single motor har en räckvidd som är bättre än alla tillgängliga Model 3. Tesla har dock ingen direkt jämförbar motståndare till 2, antingen har bilen ett "för litet" batteri eller fyrhjulsdrift.

Laddeffekten blir klart mer konkurrenskraftig med en maxeffekt på 205 kW istället för "ynka" 155. 10 till 80 procent ska avklaras 7 minuter snabbare och det med ett större batteri, alltså har bilen tagit emot mer ström vid 80 procent. Bilarna med 69 kWh-batteriet ligger dock på mer modesta 135 kW efter uppdateringen.

Den maximala snabbladdningseffekten ökar men AC-effekten ska enligt läckan fortsatt ligga på 11 kW.

Sprinten 0–100 km/h går även den fortare än tidigare. Köper man en bil med Performance-paket kapas accelerationstiden med 0,2 sekunder från dagens 4,4.

Men den tydligaste förändringen står de bakhjulsdrivna modellerna för. Från stillsatående till 100 km/h tar  Long range Single motor nu 6,1 sekunder på sig. Med en Standard range Single motor blir tiden 6,4 sekunder.

Tidigare var siffrorna 7,4 seklunder för båda, men då med framhjulsdrift.

Den snabbare accelerationen komnmer bland annat av mer effekt och vrid. Den svagaste Polestar 2:an ger nu ifrån sig 272 hästar och 490 newtonmeter. En avsevärd ökning mot dagens 231 hk respektive 330 Nm.

De läckta specifikationerna tyder på att P2 kommer att bli snäppet snabbare efter uppdateringen.

Priset för kalaset vet vi ingenting om ännu och frågan är om Polestar kan parera den chocksänkning som Tesla precis gjort. De förbättrade Polestar 2:orna kommer vi troligen få se officiellt om inte allt för länge och under årets första halva borde orderböckerna öppnas.

De första leveranserna sker sedan förhoppningsvis någon gång innan hösten. 

Hellre en Polestar 2 än Tesla Model 3.
Ja
776
263
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.