Populära Polestar 2 fick en skjuts i försäljningsstatisitken när den billigare och framhjulsdrivna versionerna lanserades under 2021. Redan vid första provkörningen efterfrågade vi drivning på bakhjulen även för bilarna utan fyrhjulsdrift. Nu blir det verklighet, precis som Volvo nyligen gjorde om med Polestarens plattformssyskon XC40 och C40 Recharge.
Räckvidden ökar avsevärt. En Long range Dual motor ska, enligt läckta uppgifter publicerade av tyska nextmove, ha en räckvidd på upp till 592 kilometer enligt WLTP-körcykeln.
Idag bjuder drivlinan med samma namn på som bäst 487 kilometer. Ökningen beror delvis på batteriet som nu ska vara på 82 kWh, jämfört med tidigare 77. För de bilar som har det mindre batteriet är kapaciteten fortsatt 69 kWh.
De bakhjulsdrivna bilarna ska även de kunna ta sig längre på en laddning. WLTP-räckvidden för en Long range Single motor på upp till 551 kilometer blir 635 kilometer i samband med övergången. En Standard range Single motor tar sig 518 kilometer, 27 kilometer mer än Model 3 i grundutförande. Resterande P2:or får fortsatt se sig slagna av sina huvudkonkurrenter från Tesla.
Laddeffekten blir klart mer konkurrenskraftig med en maxeffekt på 205 kW istället för ”ynka” 155. 10 till 80 procent ska avklaras 7 minuter snabbare och det med ett större batteri, alltså har bilen tagit emot mer ström vid 80 procent. Bilarna med 69 kWh-batteriet ligger dock på mer modesta 135 kW efter uppdateringen.
Sprinten 0–100 km/h går även den fortare än tidigare. Köper man en bil med Performance-paket kapas accelerationstiden med 0,2 sekunder från dagens 4,4.
Men den tydligaste förändringen står de bakhjulsdrivna modellerna för. Från stillsatående till 100 km/h tar Long range Single motor nu 6,1 sekunder på sig. Med en Standard range Single motor blir tiden 6,4 sekunder.
Tidigare var siffrorna 7,4 seklunder för båda, men då med framhjulsdrift.
Den snabbare accelerationen komnmer bland annat av mer effekt och vrid. Den svagaste Polestar 2:an ger nu ifrån sig 272 hästar och 490 newtonmeter. En avsevärd ökning mot dagens 231 hk respektive 330 Nm.
Priset för kalaset vet vi ingenting om ännu och frågan är om Polestar kan parera den chocksänkning som Tesla precis gjort. De förbättrade Polestar 2:orna kommer vi troligen få se officiellt om inte allt för länge och under årets första halva borde orderböckerna öppnas.
De första leveranserna sker sedan förhoppningsvis någon gång innan hösten.