Polisen i region väst stoppas från att hantera elbilar

Polisfacket i region väst har förbjudit alla polisanställda att hantera skadade el- och hybridfordon. Rädslan är att hanteringen av dessa ska leda till en olycka.
– Det värsta tänkbara scenariot är att någon omkommer, säger huvudskyddsombudet Björn Johnsson till SR.

Polisen i region väst stoppas från att hantera elbilar
Bilden är en genrebild och har inget med texten att göra.

Ett skyddsstopp har inrättats för poliser i region väst att hantera elbilar vid utryckning. Polisen får alltså inte hantera beslagtagna elbilar fram tills att en ny utbildning startar. Anledningen är att fordonen anses utgöra en risk.

– Det värsta tänkbara scenariot är att någon omkommer, säger huvudskyddsombudet Björn Johnsson till P4 Göteborg.

Även om chanserna att en sådan olycka inträffar är minimala väljer polisfacket i väst att ta det säkra före det osäkra och sätta stopp. Enligt Björn Johnsson påträffar polisen ofta fordonen beskjutna och svårt krockade, vilket ökar risken för brand.

Elbilar löper inte större risk för brand än förbränningsbilar har både MSB och Norges motsvarighet kommit fram till. Det är fem gånger vanligare att förbränningsmotorer fattar eld, enligt norska DSB. Andra studier visar att risken vid hantering av en brinnande elbil inte skiljer sig mycket från en förbränningsbil heller – även om det exempelvis sker i en tunnel.

Idag behöver exempelvis fordonstekniker som ska arbeta med elektrifierade bilar vara utbildade och certifierade inom högspänning.

Polisens förhoppning är att alla nya säkerhetsåtgärder och utbildningar ska kunna utföras nästa vecka. 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.