Toyotas skandalelbil uppdateras – här är nyheterna

Som en reaktion på den kritik som bZ4X fått utstå kring laddning, förbrukning och räckvidd har Toyota tagit fram en uppdatering . Nu har vi fått mer information kring den snabba uppdateringen, som snart når Sverige.

Annons
Annons

Toyotas elbil floppade i ett norskt räckviddstest i slutet av förra året. Efter det visade fler och fler tester att bZ4X inte tar sig särskilt långt på en laddning. Toyota meddelade illa kvickt att en uppdatering för att stävja problem var påväg.

De kraftiga reaktionerna ville Toyota tona ner och släta över. Enligt tillverkaren hade elbilen en väl tilltagen buffert utöver den räckviddssiffra som visas i instrumentklustret. När mätaren stod på noll skulle det finnas minst åtta procent till kvar i batteriet.

Ärligare räckvidd

Räckvidden blir inte längre, det är enbart siffran i instrumenteringen som blir högre. Nettokapaciteten i drivbatteriet och förbrukningen har man inte gjort något åt. Men för att motverka mer förvirring kring bilens egentliga räckvidd gör man den ovan nämnda bufferten mindre. Något som kan ge ungefär 10 till 15 kilometer extra visade kilometer beroende på körförhållanden.

Toyotas skandalelbil uppdateras – här är nyheterna
I dagsläget går det inte att se drivbatteriets laddningsnivå inne i bilen. Det ska det bli ändring på.

Räckviddssiffrans precision förbättras också. Tidigare har luftkonditioneringens riktiga strömförbrukning inte tagits med. Istället har Toyota använt ett förbestämt värde för normal- respektive ekoläget. I och med den nya uppdateringen kommer AC:ns påverkan på räckviddssiffran vara dynamisk utifrån faktiska förhållanden.

Från och med denna uppdatering kommer även batteriets procent att vara synligt i bilen och energiförbrukningsmätaren få högre precision, något som ska ge något lägre siffror. Även det i skärmarna och inte i verkligheten. 

Snabbare laddning

Toyotas skandalelbil uppdateras – här är nyheterna
I auto motor & sport nummer 5/2023 kan ni läsa vårt test av Toyota bZ4X och Nissan Ariya. Premium-prenumeranter kan läsa testet här på webben nästa vecka.

Snabbladdningen kommer förbättras på riktigt. Idag begränsas snabbladdningen ifall man försöker ladda igen efter att redan ha gjort två stycken snabbladdningar från tio till 80 procent inom loppet av 24 timmar. Från och med mjukvaruförbättringarna kommer den gränsen först slå in efter 3,8 laddningar inom ett dygn.

Dessutom kommer den väldigt långsamma laddningen efter 80 procents SoC (State of Charge) att förbättras avsevärt.

I vårt test av bZ4X och Nissan Ariya, som publiceras här på sajten under nästa vecka, fick vi en snittladdeffekt mellan 80 och 90 procent på under 10 kW. Tiden från 80 procent till fulladdad kommer efter förbättringen att ta mellan 30 och 60 minuter, i vårt laddtest krävde bilen 39 minuter bara för att gå från 80 till 90.”

Uppdatering: Inga bilar har ännu levererats

bZ4X är utrustad med OTA-teknik och vissa funktioner kommer kunna uppdateras över nätet. Just denna uppdatering kräver dock ett verkstadsbesök. Däremot har Toyota ännu inte levererat några bilar i Sverige. De första leveranserna väntas ske omkring maj, samtidigt som uppdateringen är tänkt att komma till återförsäljarna.

Risken för att svenska kunder ska behöva komma tillbaka med sina bilar för att få uppdateringen anses mycket liten, enligt Toyota Sveriges PR-chef Christian Hallin.

Annons
Annons
Rulla till toppen