Volkswagen ID. 2all är elbilen som alla ska ha råd med

Volkswagen gör omtag, nu ska man göra billiga(re) elbilar till folket. Med inspiration från tidigare modeller har man skapat en "folklig" elbil som ska kosta under 25 000 euro: ID. 2all.

Annons
Annons

Volkswagens länge utlovade billiga elbil är nu officiell som ID. 2all. Det rör sig om något helt annat än den tidigare konceptbilen ID. Life, som fokuserade mycket på roliga gimmicks så som en bioskärm och spelkonsol.

Här får vi en design som ska påminna om en tidig Golf och sparar in på onödiga gimmicks för att skapa en bil som blir prismässigt överkomlig. Denna verkar inte heller vara långt ifrån den färdiga produktionsbilen, som kommer 2025. 

Grunden för Volkswagen ID. 2all är koncernens MEB–plattform, precis som alla tidigare elbilar i ID–familjen. Mer exakt är det en kortad version, kallad ”MEB–Entry” som enligt tidigare uppgift ska rymma batteripaket på 45–77 kWh.

För att minska kostnaderna har drivningen flyttats till framhjulen. Den bakre hjulupphängningen har också ersatts med en enkel stel axel. Båda lösningarna känns igen från dagens förbränningsbilar i Golf-klassen.

Alla detaljer för Volkswagen ID. 2all är inte fastställda ännu men den uppges få en räckvidd på 450 km, en effekt upp till 166 kW (226 hk) och en accelerationstid 0–100 km/h på sju sekunder.

Volkswagen ID. 2all är elbilen som alla ska ha råd med
Bagageutrymmet ska bli relativt rymligt med en volym på 490 liter, eller 1 330 med bakstolarna fällda.

”Rymlig som en Golf, prisvärd som en Polo”

Designen ska vara inspirerad av ursprungliga Volkswagen Golf från 1974. Volkswagen framhåller den nya design och hur den ska påminna om deras ikoniska bilar genom tiderna. De vill fortsätta i samma riktning som när de designmässigt återupplivade den klassiska Folkabussen med ID. Buzz.

Storleksmässigt ligger ID. 2all nära dagens Volkswagen Polo som inte säljs längre i Sverige. Den är nästan exakt lika lång på 4,05 meter. Samtidigt är den något högre på 1,53 meter. Axelavståndet är också 5 centimeter längre än Polon på 2,6 meter.

Volkswagen ID. 2all är elbilen som alla ska ha råd med
Interiören präglas av en horisontell linje som följer med ut i dörrarna.

Ska bli billig

Volkswagens plan framöver är alltså att bygga billiga elbilar, för att nå målet att år 2030 sälja 80 procent eldrivet.

Priset för Volkswagen ID.2 all, som alltså blir startskottet till märkets framtid, är tankt att landa på under 25 000 euro – ungefär 280 000 kronor med dagens tuffa växelkurs (11,20 kr). Det exakta priset dock är inte helt spikat ännu men Volkswagen verkar säkra på att de kommer nå sitt mål.

Det finns även vaga planer på att bygga en ännu mindre elbil under 20 000 euro, eller ungefär 220 000 kronor. Denna modell ska komma 2026 eller senast 2027.

Volkswagen ID. 2all är elbilen som alla ska ha råd med
Volkswagens vd Thomas Schäfer med pressuppbådet vid presentationen.

– Det är ett måste att få den här bilen rätt. Det är första steget. Vi måste göra en elbil som är billig och det är inte någonting man gör lätt eller utan kompromisser. Därför försöker vi göra en så kompromisslös bil som möjligt inom dessa kriterier, säger Thomas Schäfer, märkes-vd på Volkswagen. 

Produktionen av Volkswagen ID. 2all ska inledas under den andra halvan av 2025.  

Annons
Annons
Rulla till toppen