BMW XM är namnet på den unika värsting-laddhybridsuven från BMW:s M-avdelning. Bland annat därför startar också priserna på 1 821 000 kronor för den normala versionen med 653 hästkrafter. Den nyligen presenterade specialaren Label Red får hela 748 hästkrafter blir självklart dyrare än så. Båda har V8-motor.

Nu avslöjar BMW att en aningen nättare modell kallad XM 50e ansluter i programmet. Som det hörs på namnet handlar det fortfarande om en laddhybrid och räckvidden på el uppges preliminärt till 76–84 km enligt WLTP-normen.
Den bidrar till en så låg förbrukning – återigen enligt WLTP-normen – som 1,4–1,5 l/100 km. Det är siffror som lär kräva både ett mycket flitigt laddande och en lätt gasfot.
Förbränningsmotorn är en turbomatad rak sexa som – gissningsvis – är på tre liter och förmodligen har väldigt mycket gemensamt med drivlinan i till exempel nya, 489-hästars X5 xDrive50e. BMW XM 50e uppges dock istället ha en systemeffekt på 475 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 700 Nm.

Kraftresurserna ska räcka till en tid för 0–100 km/h på 5,1 sekunder och fyrhjulsdriftsystemet M xDrive med M sportdifferential, precis som i storebröderna, borgar för att körupplevelsen bör bli likartad. Många kunder köper nog bilen för dess extravaganta (och omdiskuterade) uppenbarelse och där blir nog inte 50e-spekulanterna besvikna. De lysande njurarna finns kvar och 23-tumsfälgar ser man inte heller på varje garageuppfart.
Något svenskt pris på BMW XM 50e existerar inte då den svenska importören inte kommer att erbjuda modellen i Sverige.
