Elbilsägare snuvade på 70 000 i klimatbonus

Flera BMW-ägare går miste om klimatbonus, trots att de köpte sina elbilar i tid. Vems är felet? Transportstyrelsen? BMW? Handlarna? Eller köparen? Vi reder ut härvan.

Annons
Annons

När ett pristak infördes för klimatbonusen förra året sänkte flera bilmärken priserna – trots det får många kunderna ingen klimatbonus. Hur kunde det bli så här, och vems är ansvaret?

Lennart Bornhall i Uddevalla är en av dem som passade på att beställa en elbil före den 8 november för att få klimatbonus. Han ser ut att gå miste om 70 000 kronor.

Det är inte inköpspriset som gäller

Den 12 juli 2022 införs ett pristak för klimatbonus. Inga bilar med nypris över 700 000 kronor skulle få klimatbonus. Under våren 2022 sänkte BMW priset på iX3 från 769 000 kronor till 699 000 kr.

På sin webbplats skriver Transportstyrelsen att ”det är priset i Skatteverkets nyprislista som gäller, inte inköpspriset”. De länkar till Skatteverket där det finns tre prislistor för bilar tillverkade 2022.

– Det naturliga är att man tror att det är den senaste prislistan som gäller, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Sverige.

Under hösten går Transportstyrelsen ut med ett förtydligande om att det är den första listan som gäller, den som heter 2021:29. I den anges priset för BMW iX3 till 769 000 kronor. Därmed är bilen inte berättigad till klimatbonus.

– Det jag kan tycka är olyckligt är att listan för 2022 heter 2021:29. Det är inte lätt för konsumenten eller återförsäljaren att ta till sig informationen. Komplexa frågor kräver tydlig kommunikation, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.

I förordningen om klimatbonusbilar från 2017 står det att nypriset är det som bilen hade när den introducerades på den svenska marknaden.

– En årsmodell kan bara introduceras på marknaden en gång om året, säger Jonny Geydne, ansvarig tjänsteman på Transportstyrelsen.

– Vi tror inte att det är lagstiftarens intentioner att en konsument inte ska få klimatbonus när bilimportörena sänkt priserna långt innan taket infördes, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.

Handlaren lovade klimatbonus

När Lennart Bornhall beställer sin bil hos Bilia i Uddevalla den 8 november 2022, sista dagen för klimatbonus, är det inget tal om att BMW iX3 inte kvalificerar för klimatbonus, tvärt om.

– De skulle anstränga sig extra mycket för att registrera den före årsskiftet så att jag kunde få 70 000 kronor i klimatbonus och inte 50 000 kronor som gällde efter årsskiftet, berättar Lennart Bornhall.

Om det inte hade gått så snabbt att få fram en bil till Lennart hade han kanske fått utbetalt klimatbonus, men då 50 000 kronor. För BMW iX3 som tillverkats under 2023 gäller en ny prislista hos Skatteverket med det lägre priset.

BMW tolkar regeltexten annorlunda än Transportstyrelsen

BMW:s annons för iX3 på sajten Placera.

Under hösten annonserar flera BMW-handlare att de säljer BMW iX3 som ger rätt till klimatbonus. Så här står det i en annons från BMW Sverige på sajten Placera:
” Frånpriset på 699 000 kronor innebär att SUV:en är miljöbonusberättigad enligt Skatteverkets nya gräns som infördes i juli 2022. Även om tillvalen gör att priset hamnar över 700 000 så baseras miljöbonusen på frånpriset.”

BMW Sverige har alltså tolkat regelverket kring klimatbonusbilar annorlunda än Transportstyrelsen.
”13 § En bonus för en klimatbonusbil får ges endast om bilens nypris vid det förvärvsdatum som anges i vägtrafikregistret uppgår till högst 700 000 kronor. Förordning (2022:801).”

Så här skriver BMW Sverige: ”Vi och de flesta andra i branschen läser raden: ”bilens nypris vid det förvärvsdatum som anges i vägtrafikregistret” som just att det är priset vid förvärvsdatum i Skatteverkets register som räknas och det är så vi och många andra har kommunicerat med våra återförsäljare och kunder. Att Transportstyrelsen nu väljer en annan tolkning är olyckligt. Tyvärr är det inget vare sig vi eller återförsäljaren kan driva, utan det behöver vara den enskilda bilägaren som överklagar beslutet när det kommer från Transportstyrelsen.”

Biljuristen: Stäm handlaren

Vår jurist, Biljuristen, menar att köparen ska kräva säljaren på ersättning för felaktiga uppgifter om klimatbonusen, eftersom kunden har avtal med handlaren.

”Fel föreligger enligt 4 kap 2 § punkt 4 i konsumentköplagen (2022:260) då bilen inte är förenlig med uppgifter lämnade i marknadsföringen” skriver Biljuristen Marcus Palmberg.

Handlaren får i sin tur kräva BMW Sverige om de anser att de kommit med felaktig information.

Bilia tar inget ansvar – hänvisar till Transportstyrelsen

Lennart Bornhall köpte sin BMW iX3 av Bilia i Uddevalla. De hänvisar till Bilias kommunikationsdirektör Anders Rydhem som skriver att detta inte berör Bilia utan är en sak mellan kunden och Transportstyrelsen, trots att handlaren var övertygad om att klimatbonusen skulle gälla.

Fler bilmärken drabbade

Även andra bilmodeller än BMW iX3 har drabbats av missförståndet, uppger både Transportstyrelsen och Mobility Sweden. De vill dock inte uppge vilka märken och modeller det rör sig om.


Har du en annan bil som drabbats av samma problem? Kontakta gärna reportern på: magnus@automotorsport.se.

Annons
Annons
Rulla till toppen