Tunga transporter mer lönsamma med eldrift

Tvärt emot vad många tror är långa transporter mer lönsamma med eldrift än diesel. Det visar en studie från Chalmers.

Annons
Annons

De första eldrivna lastbilarna var gjorda för distribution i stadstrafik, många korta sträckor utan maxlast i måttlig hastighet med andra ord.

Nu kommer allt fler lastbilar gjorda för tunga fjärrtransporter. De kostar ett par miljoner mer än motsvarande dieselbil och de tar tid att ladda – även om det kommer snabbare laddtekniker. Går de elektriska lastbilarna att räkna hem?

Volvo FH Electric. Foto: Volvo Trucks

Svaret är ja, och kommer i en studie från Chalmers tekniska högskola som gjorts i samarbete med Trafikverket och Volvo Trucks. Forskarna har bland annat räknat på transporter mellan Helsingborg och Stockholm utifrån data från ett verkligt åkeri.

– I studien används lastbilarna för att hämta och lämna last på dagen och långväga transporter på natten. Vi har jämfört två batteristorlekar med två scenarion för priset på snabbladdning. Den typen av tunga lastbilar ser ut att kunna elektrifieras på ett kostnadseffektivt sätt, säger Johannes Karlsson som är doktorand i regelteknik på institutionen för elektroteknik på Chalmers.

Servicekostnaden antogs vara samma och dieselpriset sattes till 1,20 euro exklusive moms.

Det stora batteriet behövde inte laddas på vägen utan bara på företagets egna depåer, men tog mer av lastkapaciteten. Det mindre batteriet behövde snabbladdas på vägen, men slukade inte lika mycket lastkapacitet.

Snabbladdning är avgörande för fjärrtransporterna. Den nya standarden MCS kommer att innebära laddning upp till 3 megawatt. Foto: Scania

Studien kom till flera slutsatser, bland annat att man måste optimera batteristorleken.

–  Det är möjligt att elektrifiera tunga lastbilar som kör långt, så att det blir lika billigt eller billigare än diesellastbilar, om man kör på rätt sätt. Batteristorleken kan avgöras om av man kör lätt last, som paket eller grönsaker, eller om man kör tung last, som drycker eller virke, säger Johannes Karlsson.

För att klara sträckan på 60 mil måste lastbilen däremot ladda vid publika snabbladdare. Då är det priset vid snabbladdaren som blir avgörande för att hålla nere kostnaderna, något som bland annat Scania jobbar med genom köpa in laddtjänster centralt.

Med ett större batteri går det att dra nytta av billigare laddning över natten vid depån.

Annons
Annons
Rulla till toppen