Misstänkt laddbrand i Stockholm – hus förstörda

I helgen fattade en elbil eld i Hässelby Villastad. Tre radhus blev totalförstörda. Så stor är risken att en elbil börjar brinna.

Annons
Annons

På adressen där branden startade finns en Volkswagen ID. 5 registrerad. Huset har har fullständigt brunnit ned. I det enda grannhuset har taket rasat in och det andra är rejält brandskadat, rapporterar DN.

En av grannarna berättar att han såg ett eldklot i samband med att branden bröt ut.

– Det var verkligen inte någon vanlig brand, som att det skulle brinna i virke, säger han.

Ett dussintal enheter från räddningstjänsten larmades till platsen som ligger cirka 100 meter från en bensinstation. Alla boende i området evakuerades.

– Branden utbröt i en elbil som stod i en carport vid det mittersta huset. Brandförloppet var därefter mycket snabbt, berättar Roger Sverndal på räddningstjänsten för Aftonbladet.

I carporten mellan två hus uppstod branden. Elbilen tycks vara omhändertagen för teknisk undersökning. Foto: Magnus Fröderberg

Elbilar brukar inte självantända utan bränderna uppstår nästan alltid i samband med laddning. Grannar uppger att den elddrabbade carporten saknade laddbox. Att ladda via ett vanligt standard-schuko-uttag i väggen är förknippat med brandrisk eftersom elsystemet inte är utformat för att leverera flera tusen watt kontinuerligt under flera timmar. Det blir helt enkelt för varmt.

Polisen har inlett en förundersökning om allmänfarlig vårdslöshet för att utreda hur branden startat.

Bilden är ett genrefoto som inte har något med artikelns innehåll att göra. Foto: Dominik Sostman

Många myter om bränder i elbilar

Det sprids många påståenden kring brinnande elbilar – att de skulle vara brandfarliga och sprida särskilt farliga ämnen. Alla bränder orsakar farlig rök, men brandtester i Österrike och i Sverige visar att riskerna med elbilar har varit överdrivna. Utsläppen av farlig HF-gas är mindre än man tidigare trott.

Det är först när branden når till batteriet som de utsläppen av farlig HF-gas sker. Detta tar cirka 30 minuter och inom den tiden har räddningstjänsten som regel få kontroll över branden i bilen. Även många avgasbilar innehåller HF-gas i sin luftkonditionering, dock i mindre mängd.

Svenska MSB, den norska motsvarigheten DSB och den danska motsvarighet Bredskapsstyrelsen har oberoende av varandra undersökt hur ofta elbilar börjar brinna jämfört bensin- och dieselbilar. Båda myndigheterna drar slutsatsen att brandrisken är fem gånger högre för en bensin- eller dieselbil. Det beror på att dessa innehåller olika brandfarliga vätskor och att de i genomsnitt är äldre. I undersökningarna är inte anlagda bränder medräknade.

– I förhållande till andelen elbilar på norska vägar så brinner de cirka fem gånger mer sällan i dem än i bilar som går på fossila drivmedel. Det är dessutom mycket sällan som det är batteriet som är orsaken till en brand i elbilen, säger Jon Eirik Holst, sektionschef för elsäkerhet på DSB.

Annons
Annons
Rulla till toppen