Toyotas drag: Elbilar som kan få motorstopp

Kopplingspedal, ”växellåda” och motorljud ska bevara GR-känslan i den nya elbilen.

Annons
Annons

Toyota Gazoo Racing har börjat testa prestandadivisionens första batteridrivna prototyp. Körkänslan i den nya GR-elbilen ska efterlikna de motsvarande förbränningsmodellerna GR86, GR Yaris och GR Supra så pass mycket att det för gemene man ska vara svårt att lista ut om man sitter i en elbil eller inte.

För att sälja illusionen kommer elbilen med koppling och manuell växellåda samt fejkade motorljud.

Lexus Electrified Sport är ett liknande koncept som visades upp förra året. Intressant är att Lexus koncept och GR-elbilen kan komma att utvecklas gemensamt vilket ger oss en inblick i hur Gazoo Racings nya elbil fungerar.

Växelspaken och kopplingen kommer inte vara kopplade till motorn i Electrified Sport. Känslan av att växla ska istället simuleras genom att anpassa elmotorns vridmoment, berättade Lexus chefsingenjör för elektriska fordon, Takashi Watanabe, förra året.

Rulla bak vid start i backe och motorstopp när man inte hittar dragläget kan vara ytterliggare attributer som ska bidra illusionen.

– Nyligen hade jag faktiskt möjligheten att köra en Gazoo Racing-elbil som vi håller på att utveckla. Jag vet ännu inte om den kommer att komma ut på marknaden, men vår första prioritering när vi utvecklar dessa typer av bilar är att de ska vara roliga att köra, oavsett vilken drivlina de använder, berättade Toyotas styrelseordförande och tidigare vd Akio Toyoda för Autocar.

Annons
Annons
Rulla till toppen