Nya 2024 Tesla Model 3 Highland mot konkurrenterna

En ansiktslyft och kraftigt förbättrad Tesla Model 3 har just lanserats. Hur står den sig rent siffermässigt mot konkurrenterna? Vi kollar!

Annons
Annons

Sedan den 1 september ser Tesla Model 3 annorlunda ut. Efter sex år och två miljoner exemplar får den nu både en ny front och akter och en hel del uppgraderingar däremellan. Men hur står den sig egentligen mot de argaste konkurrenterna rent numerärt? Det tar vi en titt på nu.

Dimljusen nere i stötfångaren på Model 3 har försvunnit i den nya designen. Foto: Tesla

Laddning

Tesla uppger även för uppdaterade Model 3 Long Range en maximal laddeffekt på 250 kW, precis som tidigare. Den siffran är fortfarande toppnoteringen i klassen även om konkurrenten Hyundai (och Kia) ligger tätt efter. Uppdaterade Polestar 2 med 205 kW är exempel på en konkurrent som just lyft sig själv i kragen. Svagast i listan är Nio som istället satsar på snabba batteribyten vid särskilda stationer.

BilSnabbladdning
Tesla Model 3 Long Range250 kW DC
Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD239 kW DC
BMW i4 eDrive40205 kW DC
Polestar 2 Long range Dual motor205 kW DC
Nio ET5 75 kWh140 kW DC
Tesla når högst toppeffekt vid snabbladdning.

Räckvidd & förbrukning

Framför allt med förbättrad aerodynamik (Cd 0,219 mot tidigare 0,225) har Tesla lyckats sänka den redan låga förbrukningen. Trots att certifieringen endast är klar för 19-tumshjulen (standard är 18 tum) är Tesla med marginal snålast i listan här. Detta ger i sin tur en utökad WLTP-räckvidd med över två mil till totalt 629 kilometer, mätt med 19-tummarna. Klart bäst i klassen.

Räckvidd

BilRäckvidd, WLTP
Tesla Model 3 Long Range*629 km
Polestar 2 Long range Dual motor593 km
BMW i4 eDrive40590 km
Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD583 km
Nio ET5 75 kWh456 km
* Med 19-tumsfälgar.

Förbrukning

BilFörbrukning
Tesla Model 3 Long Range*14,0 kWh/100 km
Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD15,1 kWh/100 km
Polestar 2 Long range Dual motor15,9 kWh/100 km
BMW i4 eDrive4016,1 kWh/100 km
Nio ET5 75 kWh18,9 kWh/100 km
Lång räckvidd och låg elförbrukning är gamla paradgrenar för Tesla som nu blivit ännu vassare.
* Med 19-tumsfälgar.
Bakhjulsdrivna i4 eDrive40 är i praktiken BMW:s närmsta konkurrent till Model 3 Long Range trots att den är lite långsammare. Detta eftersom fyrhjulsdrivna i4 M50 börjar på hela 789 500 kronor.

Prestanda

Riktigt snabb acceleration var redan från början ett av Teslas viktigaste knep för få världen att börja se positivt på elbilar. Fast de flesta som tar steget upp till en Model 3 Long Range gör det nog för räckviddens skull – men får två motorer och snudd på sportbilsprestanda på köpet. Av de valda jämförelsebilarna är det bara Nio som hänger med till 100 km/h, den är till och med snabbast.

BilSystemeffekt
Tesla Model 3 Long Range498 hk*
Nio ET5 75 kWh490 hk
Polestar 2 Long range Dual motor421 hk
BMW i4 eDrive40340 hk
Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD325 hk
*Tesla själva uppger ingen systemeffekt.
BilAcceleration 0–100 km/h
Nio ET5 75 kWh4,0 sek
Tesla Model 3 Long Range4,4 sek
Polestar 2 Long range Dual motor4,5 sek
Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD5,1 sek
BMW i4 eDrive405,6 sek
Oförändrad drivlina i Tesla – som ändå är starkast. Snabbast är dock Nio.
Hyundai Ioniq 6 snabbladdar bra och satsar på lågt luftmotstånd för att ligga i toppen räckviddsmässigt. Men riktigt så långt som nya Model 3 går varken den bak- eller fyrhjulsdrivna varianten.

På vågen

Låg vikt gynnar både förbrukning och prestanda och här brukar Tesla ligga i framkant. Certifieringen av den svenska tjänstevikten är inte klar för nya Model 3 när detta skrivs och möjligen kommer saker som ökad bullerdämpning höja vikten något. Men när vi jämför tjänstevikten för den utgående modellen med konkurrenterna ser man att marginalen är av den grad att det skulle förvåna mycket om inte Model 3 förblir lättast i klassen.

BilTjänstevikt
Tesla Model 3 Long Range1919 kg (gamla)
Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD2020 kg
Polestar 2 Long range Dual motor2108 kg
BMW i4 eDrive402125 kg
Nio ET5 75 kWh2245 kg
Tjänstevikten är inte fastställd ännu för nya Model 3, varför vi här listar den utgående modellen.
Nio ET5 finns förutom i den här jämförda 75 kWh-versionen också med 100 kWh. Den har en räckvidd på 590 km – men kostar 796 000 kronor vid köp. En kombiversion kallad Touring erbjuds också av ET5.

Pris

Ansiktslyfta Tesla Model 3 förändras på många punkter men får behålla den kraftigt sänkta prisbilden jämfört med konkurrenterna. Nya Model 3 Long Range kostar 609 170 kronor vilket ligger mer än 45 000 kronor under Hyundai Ioniq 6 AWD som är närmst Tesla av våra valda jämförelsemodeller. Det är sant att det finns billigare versioner av både Hyundai Ioniq 6 och Polestar 2, men då får man ge avkall på såväl hästkrafter som fyrhjulsdrift.

Tesla Model 3 är mycket billigare än konkurrenterna

BilPris
Tesla Model 3 Long Range609 170 kr
Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD654 900 kr
Polestar 2 Long range Dual motor674 000 kr
Nio ET5 75 kWh686 000 (556 000) kr
BMW i4 eDrive40699 900 kr
Tesla håller sig framme även prismässigt. Det lägre priset för Nio gäller om man istället hyr batteriet för 1 799 kronor/månad.
Polestar 2 har just fått en ansiktslyftning med nya motorer och kraftigt förbättrade räckvidder. Så pass att Polestar här ligger närmst efter Tesla på den punkten.

Summering

Baserat på siffrorna i ovanstående områden ser Tesla Model 3 ut att få en mycket stark position även fortsättningsvis. Saker som förbättrad ljudnivå och komfortablare fjädring låter också lovande. Men en bil ska upplevas bakom ratten också och det gäller i högsta grad en modell som fått bägge sina rattspakar bortrationaliserade. Vi ser med spänning fram emot den första provkörningen av ansiktslyfta Tesla Model 3!

Insidan på nya Tesla Model 3 har nya material – men varken blinkers- eller växelväljarspak längre!
Premiär: Tesla Model 3 får mer räckvidd, ny look
Annons
Annons
Rulla till toppen