Tiguan är för närvarande den mest framgångsrika Volkswagen-modellen i världen. I Sverige har hittills cirka 75 500 Tiguan registrerats, varav cirka 8 500 av Allspace-versionen.
Någon ny Tiguan Allspace kommer inte. I stället gör Volkswagen en helt ny modell som blir större och kraftfullare än Tiguan.
Modernare teknik, bättre komfort, sänkt förbrukning och exklusivare inredning är huvudpunkterna för tredje generationens Volkswagen Tiguan. Bilen delar plattform (MQB evo) med systermodellen Skoda Kodiaq.
Nya Tiguan växer endast 32 mm på längden. Man ändrar ogärna på ett vinnande lag – att Tiguan ändå fått växa något är för att kunna sänka luftmotståndet med 15 procent (från cd 0,33 till 0,28), därmed sjunker också förbrukningen. Axelavståndet är oförändrat och lastutrymmet under insynsskyddet har vuxit med 37 liter. Tiguan har även vuxit fyra mm på höjden.
En försämring jämfört med föregångaren är sänkt dragvikt från 2,5 till 2,3 ton. Volkswagen tröstar med att Allspace-efterträdaren kommer att få dra 2,5 ton.

Bekvämare med DCC Pro
Nya Volkswagen Passat och Tiguan är först ut med Volkswagens nya adaptiva chassi DCC Pro som inte ens finns i den kommande elbilen ID. 7. Den stora nyheten är tvåventilsstötdämpare som ger bättre kontroll och inställningsmöjligheter.
Från ID. 7 kommer däremot instrumenteringen. Bland annat finns head up-display som projiceras på vindrutan och central 13- eller 15-tumsskärm. På rattstången sitter den elektroniska växelväljaren. Ratten har fått fysiska knappar efter önskemål från kunderna.
Nytt är också mer avancerade framstolar som erbjuder både ventilation och massage samt HD Matrix-strålkastare från Touareg som kan anpassa ljusbilden för att inte blända mötande trafik.


Nytt med mildhybrid – två olika laddhybrider
Nya Volkswagen Tiguan säljs i en mängd olika utförande: diesel, bensin, mildhybrid och laddhybrid. Totalt finns åtta olika motoralternativ, men det är ännu inte avgjort vilka som tas in till Sverige.
Alla bilar säljs med en ny DSG-automatlåda som är sjustegad för bensin och diesel och sexstegad för laddhybriderna.
Diesel finns i två styrkor med 2,0-liters fyra på 150 eller 193 hk.
Den som väljer bensin ställs inför ytterligare fyra val: mildhybrider på 1,5- liter med 130 hk eller 150 hk, alternativt 2,0-liters konventionell TSI-motor med 204 eller 265 hk.
Det går att välja till fyrhjulsdrift ihop med bensin och diesel, men inte med laddhybrid.
Den som väljer laddhybrid kan dock glädjas åt att Volkswagen löst problemet med att få plats med en subwoofer under golvet i lastutrymmet intill batterierna.
Viktigare är antagligen att laddhybridens 1,4-liters-fyra bytts ut mot en modernare dito på 1,5 liter och framför allt att batteriets kapacitet vuxit till 19,7 kWh. Det innebär att en laddning cirka 100 km körning.
Laddhybriden tillverkas i två versioner, med 204 eller 272 hästkrafter. Båda har ett vridmoment som är begränsat till 400 Nm på grund av automatlådan. Till den kraftfullare versionen är de adaptiva DCC Pro-dämparna standard.
Den gladaste nyheten för laddhybrid-köparna är antagligen att laddhastigheten höjts från 3,7 kW till 11 kW vid laddning med laddbox (AC) och upp till 50 kW vid snabbladdning (DC).
Drivningssystem | Effekt i hk / kW | Växellåda | Typ av drivning |
Laddhybrid | |||
eHybrid | 204 / 150 | 6-stegad eDSG | Fram |
eHybrid | 272 / 200 | 6-stegad eDSG | Fram |
Mildhybrid | |||
1,5 eTSI | 130 / 96 | 7-stegad DSG | Fram |
1,5 eTSI | 150 / 110 | 7-stegad DSG | Fram |
Turboladdad bensinmotor | |||
2,0 TSI 4MOTION | 204 / 150 | 7-stegad DSG | 4MOTION |
2,0 TSI 4MOTION | 265 / 195 | 7-stegad DSG | 4MOTION |
Turboladdad dieselmotor | |||
2,0 TDI | 150 / 110 | 7-stegad DSG | Fram |
2,0 TDI 4MOTION | 193 / 142 | 7-stegad DSG | 4MOTION |


Välj mellan sportig och elegant look
Volkswagen Tiguan kommer att säljas med tre nivåer av utrustning. Basmodellen kallas bara ”Tiguan”. Mellannivån kallas ”Life” och på toppen finns eleganta
”Elegance” och sportiga ”R-Line”.
Det finns ännu inga priser för nya Volkswagen Tiguan.