Toyotas första elbil bZ4X kan kännas som ett sömndrucket uppvaknande av den japanska biljätten. Men nu tycks Toyota kommit på fötter och satt bra fart på utvecklingsavdelningen.
I samband med invigningen av en ny elbilsfabrik i Japan meddelades att de kommer att använda fyra olika batterityper i framtiden, varav en är solid state utan flytande kemi.

Upp till 40 procent billigare batterier
Ett nytt litiumjonbatterier (Li-Ion) kommer att ha premiär 2026 och ska ge en räckvidd på över 80 mil. Att ladda från 10 till 80 proocent ska ta cirka 20 minuter.
Samma år, eller året efter, kommer billigare bilar med litiumjärnfosfatbatterier (LiFePODessa batterier är billigare och tål att laddas fullt varje gång, men har lägre energitäthet än litiumjonbatterier. Batteriet kommer att kosta 40 procent mindre än dagens BZ4X-batteri.
Det här batteriet kommer att vara bipolärt. Räckvidden anges upp till 60 mil och laddning 10-80 procent på en halvtimme.
2026 eller 2027 kommer ett ännu mer högpresterande batteri som också är bipolärt. Det ska ge över 100 mils räckvidd och laddas (10–80 procent) på omkring 20 min.
Toyota använder redan bipolära batterier i sina hybridbilar, men för att kunna säkerställa hållbarheten dröjer lanseringen av bipolära elbilsbatterier till 2026.
Toyota kan bli tidiga med solid state-batterier
Vid samma tid räknar Toyota med att lansera sitt första solid state-batteri som ska kunna ge 100 mils räckvidd och ladda 10-80 procent på 10 minuter. Med andra generationen sold state-batterier räknar Toyota med 120 mils räckvidd.
För att sänka förbrukningen och öka räckvidden behöver bilarna få lägre luftmotstånd. Med andra ord måste bilarna göras lägre än i dag. För att lyckas med detta ska Toyota sänka höjden på batteripaketen från dagens 150 mm i bZ4X till 120 mm i vanliga modeller och 100 mm i sportigare bilar.