Kris för Polestar – back 190 000 per bil

Polestar behöver få in 19 miljarder i kassan. 5 miljarder lånas in från ägarna Volvo Cars och Geely.

Annons
Annons

Polestar har stora utvecklingskostnader för sina kommande bilar, men få modeller till salu.

Under årets nio första månader gick Polestar 8 miljarder i förlust – 190 000 kronor per såld bil.

I väntan på att få ut fler bilmodeller som kan öka intäkterna lånar Polestar 4,9 miljarder från ägarna och drar åt svångremmen. Volvo Cars står för 2,2 miljarder.

– Genom att ha tagit de nödvändiga stegen för att omarbeta vår affärsplan minskar vi kostnaderna och förbättrar effektiviteten för att skapa ett mer uthålligt och lönsamt Polestar, säger företagets vd Thomas Ingenlath.

Att nästa modell, Polestar 3, blivit försenad på grund av mjukvaruproblem märks i kassakistan. Fram till 2025 behöver Polestar låna 19 miljarder. Att öka intäkterna genom att sänka priset på Polestar 2 för att få upp försäljningen står inte på företagets åtgärdslista. Försäljningsmålet för 2023 har sänkts flera gånger till 60 000 bilar.
– Marginal framför volym är vår väg framåt, säger vd Thomas Ingenlath och ser fram emot fyra kommande modeller som blir mer exklusiva än dagens.

Målet är att nå ett positivt kassaflöde 2025 och leverera en bruttomarginal på uppemot 20 procent. Då ska 155 000 – 165 000 bilar säljas, en drastisk minskning av den tidigare prognosen på 290 000 bilar.

Polestar 3 blir lyxigare och sportigare än Volvo XC90
Video: Polestar 3 ”Köp den nu!”
Polestar 4 officiell – fakta, pris och bilder

Video: Alrik provar Polestar 4 i Shanghai
Annons
Annons
Rulla till toppen