När Nevs Emily GT blev offentlig genom ett reportage i auto motor & sport / Recharge och bilen fick stor uppmärksamhet runt om i världen. Emily konstruerades på rekordtid och är nästan produktionsklar – det är bara ljudisolering som saknas.
Att bilen kallas Emily beror på den gamla Saab-traditionen att döpa projekt efter vem som har namnsdag när projektet startar. Och att Saab-generna finns kvar hos Nevs syns också på den tydligt saabiska designen.
Upprinnelsen till projektet var att ägaren Evergrande ville visa upp koncernens förmåga att konstruera högteknologiska bilar med egen teknik. Därför har Emily GT en elmotor i varje hjul som ger ovanliga vägegenskaper. Antisladdsystemet behöver inte använda bromsarna och bilen kan köra slalom i en konbana utan att ratten rör sig genom att vridmomentet fördelas mellan hjulen.
Nevs Emily GT kommer att visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Göteborg 1-3 december.
– Vi har både jobbat hårt och haft roligt när vi tagit fram Emily. Vi har fått en fantastisk respons från människor över hela världen, och det ska bli verkligt roligt att nu visa upp vad vi gjort för alla som vill titta, säger Peter Dahl som varit ansvarig för projektet på Nevs.
På mässan kommer även bland annat Volvo EX30 Cross Country att visas upp.
Kortfakta om Nevs Emily GT
Toppfart: 250 km/h
0–100 km/h: 3,2 sekunder
Räckvidd: 100 mil
Pris: Cirka 1,5 miljoner