Vi kör Skoda Enyaq – ”Bra tryck i nya motorn”

Skoda har uppdaterat tre Enyaq-modeller med en starkare motor. Fotoreporter Fröderberg har kört de tre modellerna på hala vägar i alperna.

Annons
Annons

Förra veckan njöt du av solen på Mallorca, var är du nu?
– Jag har kört nya Skoda Enyaq 85 från ett insnöat München till Hochfilzen i Österrike där det hålls världscuptävling i skidskytte i helgen.

Ska du kolla på skidskytte?
– Nej tyvärr, det hade varit kul. Men det var också skoj att köra runt på småvägarna här med nya Skoda Enyaq RS som gör 0-100/h på 5,5 sekunder. En sekund snabbare än den tidigare RS-modellen tack vare den nya motorn APP550 som ger betydligt mer vridmoment. RS-modellen har helt klart blivit mer underhållande.

Märker man skillnad i de andra modellerna också?
– Ja och nej. Med bakhjulsdrivna 85 är det stor skillnad. 0-100 km/h förbättras med 1,9 sekunder. Däremot upplevs den fyrhjulsdrivna 85X ungefär som gamla 80X. Det gör att skillnaden mellan de två fyrhjulsdrivna modellerna 85X och RS blir tydligare. Jag komma att gå in mer på skillnaderna i min provkörning som kommer i tidningen och här på webben.

Bakhjulsdrivna Skoda Enyaq har blivit betydligt kraftfullare och roligare att köra med den nya motorn APP550. Den nya versionen heter 85 istället för 80. Foto: Magnus Fröderberg

Var det något mer som var nytt?
– Ja nu har operativsystemet gjort om en del så att det är mer responsivt och lättare att navigera rätt i menyerna. Laddhastigheten har blivit snabbare på de fyrhjulsdrivna versionerna. Det har också tillkommit en utrustningsnivå som heter Laurin & Klement och som bjuder på lite flärd.

Har du snokat reda på någon hemlighet?
– Jag vet inte om det är så hemligt, men Enyaq 60 med mindre batteri har utgått från den svenska marknaden och försvinner helt till sommaren. Modellen ska göras om och komma tillbaka senare igen.

Skoda Enyaq får längre räckvidd och snabbare laddning
Priser för uppdaterade Skoda Enyaq
Annons
Annons
Rulla till toppen