Nio ET9 – blivande laddmästare?

Om Nio ET7 inte var tillräcklig kommer nu Nio ET9. En teknikstinn och superlyxig sedan med galet hög laddeffekt.

Annons
Annons

Nios modeller har gjort ett starkt avtryck på redaktionen även om de aldrig riktigt lyckas ta hem en testseger. Försäljningen har inte heller tagit fart här i Sverige. 2023 registrerades inte mer än 201 bilar från den kinesiska tillverkaren. Lyxiga ET9 kommer inte kunna ändra på det men lockar med väldigt mycket spännande teknik och lyx.

Laddeffekten uppgår till smått otroliga 600 kW tack vare 900 volt i batteriet. Det ska ge 255 nya kilometer på fem minuter. Utöver det går det givetvis att byta batteri.

Under ”Nio Day 2023” visades även en ny variant (PSS 4.0) av Nios batteribytarstationer och snabbladdare. De vätskekylda laddarna ska kunna ge en effekt på upp till 640 kW. Redan i dag kan man ladda med upp till 500 kW på Nios station i Stockholm.

Under det nya året ska Nio bygga 1 000 så kallade Power Swap-stationer och 20 000 laddpunkter.

Mer än bara snabbladdad

ET9 har många designmässiga likheter med lillebror ET7. Dock har ET9 en mer coupéliknande silhuett med en mindre tydlig sedanbaklucka.

ET9 är fullpackad med teknik och har bland annat ett intelligent aktivt chassi, bakhjulsstryning och, likt Tesla Cybertruck, steer-by-wire.

Givetvis är bilen fyrhjulsdriven. Det sitter en 340 kW stark elmotor bak och fram finns en på180 kW. Systemeffekten är på maffiga 520 kW, eller 707 hästkrafter.

Räckvidden vet vi inte mycket om för tillfället. Nios grundare körde dock över 100 mil med en ET7:a utrustad med det batteripaketet om 150 kWh som vi mest troligt kommer få se även i ET9.

För tillfället är det dock ett batteri på 120 kWh med celler som har en energidensitet om 292 Wh/kg.

Bilen är 5 325 millimeter lång och axelavståndet är 3 250 mm. Båda måtten är runt 14 centimeter kortare än för Mercedes-Maybach S-klass.

Fantastisk komfort för fyra

Panoramataket är delat i två individuellt öppning- och stängningsbara delar så att passagerarna kan välja fritt om de vill kunna kika på stjärnorna eller inte

I baksätet har man offrat den mittersta platsen för att kunna erbjuda högsta komfort till de två kvarvarande sätena. Inställningsmöjligheterna är som sig bör otroligt många.

Bland annat går baksätet går att skjuta, luta och har ett inbyggt fotstöd som går att fälla ut. Aktiv ljuddämpning med hjälp av högtalarna ska få ner bullernivån drastiskt. Sammanalagt har Nio klämnt in 24 stycken patenterade detaljer för högsta komfort.

Givetvis ska man sitta bekvämt även fram. Dock är det förstås de bakre passagerarna som fått mest fokus.

I mittkonsolen hittar man en skärm för att styra alla inställningar, två skärmar för att konsumera media, ett utfällbart bord, en platta för trådlösladdning och mycket mer.

Bilen går att beställa redan i dag men än så länge bara i Kina. Leveranserna är planerade att påbörjas under det första kvartalet 2025. Än så länge finns ingen information om när, eller om, bilen kan tänkas släppas i Sverige.

Annons
Annons
Rulla till toppen