Mellanmodellen Polestar 4 är officiell

Äntligen officiell: Polestar 4 är här och hamnar mellan Polestar 2 och Polestar 3 storleksmässigt och prismässigt. Vi har prisuppgifter på de olika versionerna.

Annons
Annons

Det här är det bästa av två världar – aerodynamiken från en coupé med utrymme som en suv. En så kallad suv-coupé, ett ord vi läser alltmer i motormedier. 

– Att introducera Polestar 4 på alla våra marknader under 2024 är viktigt för vår fortsatta framgång och utökar vårt utbud med denna tredje modell, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar, enligt ett pressmeddelande. 

– Polestar 4 tar sig an premium- och prestandaklassen i D-suv-segmentet. Modellens innovativa tolkning av en SUV-coupé erbjuder ett generöst innerutrymme och ett fantastiskt utseende. 

Den kanske mest omtalade designdetaljen är bakrutan, eller avsaknaden av, en baktruta. Det här är hämtat från konceptbilen Polestar Precept – och ger bland annat en mer omslutande upplevelse för ”baksätesåkarna”. Dessutom möjliggör denna designdetalj ett längre och mer omsvepande glaspanoramatak.

– Med Polestar Precept förhandsvisade vi en fantastisk ny passagerarupplevelse genom att ta bort bakrutan och flytta den bakre takbalken, som spelar en viktig roll för säkerheten, längre bak. Det betyder att passagerarna i baksätet nu får en unik upplevelse i vår SUV-coupé, berättar Maximilian Missoni, Head of Design på Polestar.

Polestar 4 är byggd på premiumplattformen Sustainable Experience Architecture (SEA), utvecklad av Geely Holding, och har en interiör utformad kring temat ”soft tech”. I mjuka termer innebär detta att inspiration har hämtats från modeindustrin och sportswear.

Prestandamässigt briljerar Polestar 4 med en 0-100-tid på 3,8 sekunder och har en maximal effekt på 544 hk (400 kW). Dual motor och Single motor finns tillgänliga, varav den sistnämnda är bakhjulsdriven. 

Long range-versionerna använder ett 100 kWh-batteri där Dual motor-versionen erbjuder en beräknad räckvidd på upp till 580 km enligt WLTP. Long range med Single motor erbjuder sedermera upp till 610 km i räckvidd (WLPT). 

Laddning på upp till 200 kW gäller för bägge och hårdvara förberedd för dubbelriktad laddning ingår och Vehicle-to-load-funktionalitet är planerad på sikt. Som standard är värmepump monterad – behjälpligt vid förkonditionering av kupén och batteriet. 

Äntligen kan vi säga att Polestar 4 är officiell och har ett svenskt startpris på 700 000 kr. Produktionen planeras dra i gång i mitten av 2024 med de första leveranserna beräknade från augusti. 

Polestar 4 Svenska priser
Long range Single motor 700 000 SEK
Long range Dual motor 760 000 SEK
Pilot-paketet 20 000 SEK
Plus-paketet 60 000 SEK
Pro-paketet 25 000 SEK
Performance-paketet (endast Dual motor)50 000 SEK
Annons
Annons
Rulla till toppen