Ansiktslyfta Taycan bättre på allt

Taycan är ombakad och Porsche har filat på allt: acceleration, räckvidd, laddeffekt – och även utseendet. Den går nu upp till 17,5 mil längre!

Annons
Annons

Det är redan 4,5 år sedan Porsche Taycan såg dagens ljus på Frankfurtsalongen 2019 och nu är det dags för en seriöst uppdaterad version. Oavsett om man talar om typiska elbilsegenskaper som räckvidd och maximal laddeffekt – eller – om det gäller sportbilsegenskaper som acceleration och vikt så är ansiktslyfta Taycan bättre än tidigare.

Att det inte är tomma ord kunde vi berätta härom dagen då journalister redan tagit fyra förseriebilar och – ute på verklig körning i Kalifornien – kört 587 km på en laddning. Därefter laddat med en effekt på över 300 kW.

Uppdateringen gäller alla tre karossversioner från start – Taycan Sportsedan, Taycan Sport Turismo och Taycan Cross Turismo – och bilarna kommer till Sverige under våren. Förutom de tekniska nyheterna har Porsches designers gjort en ny tolkning av främst front, akter och belysning.

Den skarpögde noterar att ”Porsche” på bakluckan nu nu fått en tredimensionell, glaslik design.

Bättre acceleration

Motorerna har fått mer effekt. Som exempel har grundmodellen Taycan nu 82 hk/60 kW mer än tidigare varpå den sparar 0,6 sekunder till 100 km/h och nu klarar detta på 4,8 sekunder.

Värstingen Turbo S har med Launch Control 190 hk/140 kW mer vilket tar ner nämnda acceleration 0,2 sekunder till totalt 2,4 sekunder. Så har den också en systemeffekt på 952 hk/700 kW. En ny push to pass-funktion ger en boost på upp till 95/70 kW beroende på modell.

Längre räckvidd

Batterikapaciteten för Performance Battery Plus har gått upp från 93 kWh (brutto) till 105 kWh. Detta har bidragit till en ökning av räckvidden på upp till hela 175 km och som bäst totalt 678 km.

Snabbladdningen på 270 kW var bra redan tidigare men tar nu ett rejält kliv upp till finfina 320 kW. Uthålligheten har också förbättrats så att bilen ska kunna ta över 300 kW i upp till fem minuter.

Sammantaget har tiden för 10–80 % batterifyllnad vid en utomhustemperatur på 15 grader kapats från 37 till 18 minuter uppger Porsche. Det större batteriet till trots!

Cross Turismo får nu en mer särskiljande frontdesign än tidigare.

Ny fjädring och motor

Alla Taycan får ett chassi med adaptiv luftfjädring som standard. Till de fyrhjulsdrivna modellerna kan man köpa till det aktiva chassit ”Porsche Active Ride” som har en ytterligare nivå vad gäller spännvidden mellan sport och komfort.

Drivlinan är omprogrammerad vad gäller strategierna för fyrhjulsdrift och energiåtervinning. Därtill är den bakre motorn ny och upp till 109 hk/80 kW starkare. Den maximala regenereringseffekten på 290 kW har ökats till 400 kW.

Fälgar och däck har optimerats för lägre luft- och rullmotstånd. Tack vare att det nya batteriet är lättare har Taycan tappat upp till 15 kg på tjänstevikten. Värmepumpen har fått nytt kylsystem.

Ny design och mer utrustning

Framtill är front, framskärmar och stråkastare nya. Detsamma gäller akterparti, ljusramp och baklampor. Nivån på standardmonterad utrustning har höjts, exempelvis med följande: parkeringsassistans med backkamera, elektriskt infällbara ytterbackspeglar, eluppvärmda framsäten, smartphoneförvaring med trådlös laddning, elektriska laddluckor, körlägesomställare på ratten samt Power Steering Plus som ger lättare styrning i lägre farter.

Invändigt har samtliga tre displayer fått ett uppdaterat gränssnitt med fler funktioner. Bland annat är Apple CarPlay mer integrerat.

Den nya upplagan lanseras i de fyra versionerna: Taycan, Taycan 4S, Taycan Turbo och Taycan Turbo S – och detta gäller samtliga tre karossversioner.

Displayerna har fått modifierade gränssnitt. Notera den nya push to pass-knappen i det lilla runda körlägesvredet på ratten. Som i bensinmodellerna alltså.
Annons
Annons
Rulla till toppen