Unika svenska bygget: En Tesla i Mustang-skrud

Musla är nästan lika delar Tesla Model 3 och Ford Mustang cab. Resultatet är en elektrisk muskelbil som kan vara bättre än originalet med V8 på (nästan) alla punkter.

Annons
Annons

– Rent krasst kan vi säga att vi försökt bygga en produktionsbil, så nära OEM (original) som det går, berättar Joakim Engstrand, vd och grundare av Upplands Väsby-företaget GZ Racing AB. Tillsammans med grannföretagen Keltek, MSR, F Form och Autocut har han byggt ”Musla” åt bilentusiasten Niklas Bergqvist.

Vi står på mässgolvet på Custom Motor Show i Jönköping där det minst sagt unika bygget ställs ut under påskhelgen. Intresset är stort och frågorna från besökarna många. Till skillnad från liknande elkonverterade klassiker så är varken batterier eller blinkande styrelektronik utställda i motorrummet.

Hela bottenplattan kommer nämligen från en krockad Tesla Model 3 Long Range av 2019 års modell. Det betyder att Musla har en rejäl batterikapacitet på 75 kWh och nog med effekt för att leverera 280 kW (380 hk) till bakhjulen. 0–100 km/h avklaras på drygt fem sekunder.

Även om pålitliga förbruknings- och accelerationssiffror är svåra att ta fram för en 1966 Ford Mustang med 4,7-liters V8 uppskattar Joakim Engstrand, som agerat projektledare och installerat all elektronik, att Muslan kommer att vara bättre vad det gäller så väl prestanda, väghållning, lastförmåga och räckvidd när allt är helt klart.

Drygt 55 mil, eller bara en mil kortare än den fyrhjulsdrivna donator-Teslans WLTP-siffra, är uppskattningen för räckvidden. Det är också med möjligheten till 250 kW snabbladdning bevarad, även om den väl dolda CCS-kontakten är lite svår att komma åt i Muslans bakre bagageutrymme.

– Vi använder alla fästpunker från Tesla samt kyl- och elledningar, kontaktdon och så vidare. Allting under bilen är som en Tesla Model 3, till och med stänkskydden!

Mustang cabriolet-karossen från 1966 satt vid en första testpassning förvånansvärt bra på elbilens golv – förutom på längden. Därför har framskärmarna och huven samt bakskärmar förlängts med 80 respektive 20 millimeter.

För det otränade ögat går Karl Erik på Kelteks plåtjobb knappt att se, men så står inte heller ägaren Niklas andra Mustang cab intill Muslan för en jämförelse på mässgolvet idag.

För den som tror att byggets beställare bara har el i blodet har fel. Niklas andra Mustang från 1965 är helt orörd i karossen och har fortfarande en bensin-V8, om än en femliters Coyote med 435 hästar och tiostegad automatlåda tagen från en 2017 Ford Mustang GT.

Vi på auto motor & sport och Recharge hoppas kunna göra ett längre reportage om båda bilarna inom kort, så håll utkik här på sajten!

Annons
Annons
Rulla till toppen