Polestar 3 och 4 får 800-voltsteknik! Och Volvo EX90!

Teknikracet är stenhårt och för att kunna konkurrera kommer Polestar och Volvo uppgradera sina nya modeller till 800-voltsteknik!

Annons
Annons

Polestar har precis visat upp två nya modeller för världspressen och provkörningsrapporter kommer.

Embargodatum för Polestar 3 är 10 juni och för Polestar 4 gäller 1 juli. Du läser givetvis rapporterna här på hemsidan, och kan se utförliga provkörningsfilmer.

Ska man ligga i absolut framkant när det gäller elbilsprestanda är det i dagsläget snabbladdande 800-voltsteknik som gäller, och det har inte nykomlingarna – som har 400-voltsteknik. Enligt Polestars uppgifter tar det 30 minuter att ladda det 111 kWh stora batteriet i Polestar 3 från 10–80 procent och det samma gäller för syskonbilen Polestar 4, med sitt 100-kWh-batteri.

Nya eldrivna konkurrenten Porsche Macan, som nyligen visats upp har däremot 800-voltsteknik och kan ladda från 10–80 procent på cirka 21 minuter. Hur viktigt det är i verkliga livet kan man diskutera, men den som köper en ny elbil från en premiumtillverkare förväntar sig förmodligen den senaste tekniken.

BMW och Mercedes hänger inte heller med

Polestar är inte ensamma med att inte ha 800-voltsteknik. Exempelvis har BMW i4 och BMW i5, liksom Mercedes EQE inte den senaste tekniken, det samma gäller Teslas bilar. Men både BMW och Mercedes har gått ut med information att deras kommande plattformar som gör debut 2025 får det. Audis nya bilar har däremot 800-voltsteknik.

Stenhårt i Kina

I Kina har nyligen Polestars och Volvos syskonmärke Zeekr uppdaterat sin 001-modell och gått från 400-voltsteknik till 800 volt. Det är ett stort och dyrt steg, som man tydligen ansett vara nödvändigt för att hänga med. Men den versionen är i skrivande stund inte planerad för Europa, så här konkurrerar man på ”lika villkor”.

Nu planeras det enligt våra uppgifter samma sak för Polestar, och följdaktligen även för Volvo, eftersom de båda märkena använder samma teknik. Nya Polestar 4 delar plattformsteknik med Zeekr 001, kallad SEA, medan Polestar 3 har Volvos SPA2-plattform.

Golden Battery

När den nya tekniken finns i bilarna och vilka batterier som sitter i dem vet vi inte, men en gissning är att det kommer att ske inom två år. Kanske får man ett nyutvecklat LFP-batteri från CATL, som sitter i Zeekr 001 – som kan ladda från 10–80 procent på 11,5 minuter.

Det ryktas även om Zeekrs nyutvecklade LFP-batteri-kallat ”Golden Battery”, som ska kunna ladda upp till 500 kW kan bli aktuellt för både Polestar och Volvo.

Även kommande Polestar 5 konverteras enligt uppgift till SEA-plattformen, för att få ner kostande roch upp tekniknivån. Aluminiumstrukturen, som får ner vikten, kommer dock finnas kvar.

Gissningsvis får Volvo EX60, 800-voltstekniken redan från start.

Se Alriks film med funderingar kring det snabba och nödvändiga teknikbytet.

Annons
Annons
Rulla till toppen