Lancia gör comeback i rally med Ypsilon HF – Lancias första elbil

Lancia Ypsilon är den första elbilen från det italienska märket. Den kommer i flera olika versioner, bland annat för rally. Men då är det bensin som gäller

Annons
Annons

Lancia Ypsilon Rally 4 HF heter rallyversionen med 212 hästkrafter. Namnet till trots är bilen inte fyrhjulsdriven. Benämningen ”Rally 4” syftar på att bilen är byggd för att tävla i klassen med samma namn 2025.

Bilen är inte heller eldriven utan har en 1,2-liters bensinmotor som driver framhjulen. Däremot kommer det en civil version av Lancia Ypsilon som är 100 procent eldriven. Det går också att välja en mildhybridversion.

Det ska också komma en prestandaversion kallad Lancia Ypsilon HF.

”Vanliga” Lancia Ypsilon är 408 cm lång och hör därmed hemma i B-segmentet. Lastutrymmet är på 309 liter för elversionen och 353 liter för hybriden.

Lancia Ypsilon BEV har en elmotor på 156 hästkrafter och 250 Nm. Räckvidden anges till 403 km enligt WLTP. Batteriet är på 51 kWh.

Lancia Ypsilon MHEV har en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter som ger 100 hästkrafter. Förbrukningen anges till 4,6 l/100 km.

Sportversionen Lancia Ypsilon HF är helt eldriven och har en motor som ger 240 hästkrafter. Det ska räcka till för att göra 0-100-sprinten på 5,8 sekunder.

Om någon av modellerna kommer att säljas i Sverige är ännu oklart.

Annons
Annons
Rulla till toppen