Renault Scenic kom längst i räckviddstest – men vann inte

Av 26 bilar var det Renault Scenic E-tech electric som kom längst. Men endast en bil kom längre än sin angivna WLTP-räckvidd.

Annons
Annons

Totalt har 26 bilar testats i norska NAF:s sommartest. Samtliga kördes till urladdat batteri i blandade väderförhållanden. 

I kraftigt regn, vind och stundtals låga temperaturer tog sig Renault Scenic E-tech electric totalt 56 mil. Näst längst körde kinesiska Hongqi EH-7 med 54 mil och trea blev Xpeng G6, på 53 mil. 

Endast en bil tog sig längre än sin angivna WLTP räckvidd: Mini Countryman SE All4, som tog sig 428 km mot angivna 411 km, enligt NAF:s uppgifter. Mini Countryman SE All4 kan ni för övrigt läsa om i nästa nummer av auto motor & sport.

– I räckviddstestet vinner den bil som presterar bäst mot sin officiella räckvidd, säger senior kommunikationsrådgivare Nils Sødal, NAF.

– Mini Countryman imponerade genom att köra längre än sin WLTP-räckvidd under krävande väderförhållanden. 

Volvo kommer till korta

Tre bilar utmärkte sig på den andra sidan av skalan – Seres 5 (inte aktuell i Sverige), Volkswagen ID.7 och Volvo EX30. Denna trio tappade hela 20 procent mot respektive angiven WLTP-räckvidd. 

– Bortfallet av räckvidd sommartid visar att det ännu finns ett behov av bra konsumentinformation från bilbranschen för att förbereda köparna för elbilar, avrundar Nils Sødal. 

– Samtidigt visar den långa räckvidden att tekniken går framåt och att utbudet av elbilar möter människors behov mer och mer. 

Annons
Annons
Rulla till toppen