BMW:s elbilar fortsätter att imponera under första halvåret 2024

BMW:s elbilsförsäljning ökade med 34% och totala försäljningen med 2,3% under första halvåret 2024.

Annons
Annons

BMW har tidigare fått kritik för att inte ha satsat tillräckligt på eldrift. Men nu visar försäljningssiffrorna att deras elbilar går hem hos kunderna. Under årets första sex månader ökade försäljningen av helt eldrivna modeller med hela 34 procent jämfört med samma period förra året. Detta innebär att BMW levererade totalt 179,557 elbilar.

Samtidigt sålde BMW Group, som förutom BMW även inkluderar MINI och Rolls-Royce, totalt 1,213,359 bilar under perioden januari till juni. Av dessa var 1,096,486 från märket BMW, vilket motsvarar en ökning på 2,3 procent jämfört med förra året.

Jochen Goller, styrelsemedlem i BMW AG ansvarig för kund, varumärken och försäljning, kommenterade: ”Under årets första sex månader lyckades vi uppnå tvåsiffrig tillväxt med helt eldrivna fordon och modeller från det övre premiumsegmentet. Trots en utmanande marknadsmiljö har vårt attraktiva produktutbud och starka engagemang från våra medarbetare och återförsäljare globalt bidragit till dessa positiva resultat.”

BMW:s 7-serie, X1 och 3-serie har alla visat stark tillväxt. BMW M GmbH har haft framgångar med lanseringen av den första M5-sedanen med elektrifierad drivlina. MINI-märket har levererat 114,054 fordon och Rolls-Royce har sålt 2,819 bilar, med Cullinan Series II som den mest efterfrågade modellen. BMW Motorrad sålde 113,072 motorcyklar och skotrar under samma period.

Annons
Annons
Rulla till toppen