Till det yttre har uppdaterade Kia EV6 fått designdetaljer som överensstämmer med Kias övriga utbud av nyligen lanserade bilar.
Bland annat är strålkastarna ”vassare” medan fälgarna är helt nya.
Baklyktorna har också fått en handpåläggning och tar numera del av Kias så kallade Star Map-teknik.
Med den nya, treekrade ratten med ”Hands-on Detection”, behöver du numera endast ge en lätt beröring för att filhållningsassistenten ska registrera att du inte har tagit en timeout.
Interiören har numera blivit ännu mer klimatsmart: med en dubbelt så hög andel återvunna material i interiören har du all anledning att känna dig duktig.
Med fingerscanning startar du din nya Kia EV6 utan nyckel och laddar sedermera din telefon med den nya och trådlösa 15 kW-laddaren.
På tal om trådlöst har nya Kia EV6 även fått trådlös Apple CarPlay och Android Auto samt att programuppdateringar sker over-the-air.
Det nya högvoltsbatteriet har fått en ökad kapacitet och klockar nu in på 84 kWh – mot tidigare 77,4 kWh. Batteritekniken på 800V-teknik uppnår nu en toppeffekt på 258 kW och en laddningstid från 10–80 procent på 18 minuter.
Går du i gång på nörddetaljer har högvoltsbatteriet även blivit lättare. Med hela 1 kg. Det i sig lär ge en utökad räckvidd på någon decimeter. Eventuellt mer.
Versionen som lanseras inledningsvis blir Kia EV6 GT Line, till ett pris från 710 400 kronor. För det priset får du en räckvidd på 546 WLTP-kilometer.
Fler versioner meddelas lanseras inom kort.
Läs även: