Hej Magnus. Vi försökte ringa dig i går, men du svarade inte. Vad hittade du på?
– Jag körde en Volkswagen Golf GTI från 1985 med 112 pigga hästkrafter i min gamla hemstad Södertälje. Den har ju inget infotainmentsystem med handsfree, så jag kunde inte svara.
Du är ursäktad. Hur var GTI:n att köra?
– Väldigt underhållande och en tidsmaskin. Inredningen är nästan identisk med min mammas Jetta från 1988 som hade en pigg 1,8-litersfyra på 90 hästar. Bilen var ju lätt och lågt växlad.
– GTI:n förhöjer upplevelsen med mer kraft och ett härligt motorljud. Väldigt underhållande att köra trots att det inte är någon raket med dagens mått. Men det känns som man kör bil på riktigt.
Vad körde du mer för klassiker?
– Det fanns en Golf LS generation 1 tillverkad i september 1974, den hann jag tyvärr inte med. Och inte heller en Golf GL av generation 2 med ytterst få mil på mätaren. Däremot tog jag en tur i en modernare bil som kanske också kan bli en klassiker, en Golf GTI Clubsport S generation 7 med 310 hästkrafter som bara tillverkades i 400 exemplar varav fem hamnade i Sverige. Standardversionen hade 220 hk och ”vanliga” Clubsport 265 hk.
Hur var Golf GTI Clubsport S på vägen?
– Den är väldigt rejsig. Enorm skillnad mot en standard-Golf. Styrning, chassi och ljud är något helt annat. Det smäller och dånar rejält från avgassystemet när man släpper på gasen. Och att växla manuellt är kul!
– Den här ska piskas på bana eller kurviga landsvägar, tyvärr blev det bara en kort runda inne i Södertälje.
Hur firades 50 årsjubileet?
– Volkswagen lanserade Golf i Sverige den 17-18 augusti 1974. Ansvarig i Sverige var marknadschefen Sven-Åke Enochsson. Han var på plats i Södertälje och berättade om lanseringen. Där var också fotografen Ian Maasing som provkörde bilen 1974 tillsammans med sin pappa som var motorjournalist.
– De hade också bjudit in rallyföraren Kalle Grundel som envisades med att göra Golfen till rallybil 1983 trots att Volkswagens motorsportavdelning dömt ut den som icke konkurrenskraftig. Kalle vann flera fina titlar med bilen och fick snabbt support från tävlingsavdelningen.
Hur smakade tårtan?
– Den detaljen hade de konstigt nog missat. Men då hade vi väl tvingats stå upp och sjunga.
Men det var väl inte bara ett 50-årskalas?
– Nej. Det var också en provkörning av den nya ansiktslyfta Golf generation 8.5. Vi fick köra mildhybriden på 150 hk som kommer att bli storsäljaren och laddhybriden GTE 272 hk. Det kommer också en laddhybrid (eHybrid) på 204 hk, men den har inte kommit till Sverige än. För den som vill pressa priset finns också en manuellt växlad version av bensinbilen.
Vem ska köra GTE:n?
– Tyvärr kommer inte laddhybriderna som kombi. Det är hål i huvudet ur ett svenskt perspektiv, särskilt som nya Passat blivit betydligt större än föregående generation. Kvar är en liten bil som kostar 510 000 kronor, den svagare eHybrid är bara 15 000 kronor billigare.
– Jag tror att det blir främst tjänstebilsförare utan barn som köper den. Kanske någon yngre som vill ha en mer lekfull bil än en Passat.
Hur var GTE att köra?
– Roligare än motsvarande Passat, men inte lika kul som en GTI. Till vardags är det dock den brutala skillnaden i ljudkomfort som man märker av. Jag ska utveckla detta mer i min provkörning i kommande nummer och här på webben.
Missa inte: