Volvo XC90 facelift officiell – tar upp kampen med nya EX90!

Nydesignad exteriör och kraftigt uppdaterad interiör, men under skalet är förändringarna små. För små?

Annons
Annons

XC90 ska stå för en stor del av Volvos inkomster och försäljning under en lång tid framöver. Därför moderniseras XC90 med en ny facelift som är mer omfattande än den föregående.

Både front och akter har uppdaterats för att mer likna Volvos elbilar. Det som märks mest är en bredare front.

Även interiören har fått en uppdatering för att se modernare och lyxigare ut, med mer förvaringsfack i mittkonsolen och bra placering för mobiltelefonladdning.

Tygerna till klädseln är desamma som i EX90 med antingen ett biobaserat ”låtsasläder” eller ylletyg.

Men ännu viktigare är givetvis den nya större 11,2” utanpåliggande skärmen, med samma infotainmentsystem med Google – som i exempelvis EX90.

Man kan välja mellan fem, sex eller sju sittplatser och det finns värme fram och bak, ventilation och massage fram. Precis som med EX90 – med den skillnaden att ventilation inte finns i sätena i de första bilarna.

Ljudnivån ska ha sänkts tack vare laminerade rutor och skumfyllda A- och B-stolpar. Även hjulupphängningarna är uppdaterade med dubbla länkarmar fram, en stabiliserande länk bak och förbättrad stötdämpning. Som extrautrustning finns luftfjädring

Men hur är det med drivlinan? Den är i stort sett oförändrad, med antingen T8-laddhybriden eller en B5 mildhybrid.

Det betyder att T8 har 455 hk och samma batteri som tidigare på 18,8 kWh och med en elektrisk räckvidd på cirka 70 km. AC-laddningen är som tidigare mycket långsam, med 3,2 kW på enfasladdning. Man uppger en förbrukning på 8,6 l/100 km när batteriet är urladdat. 0–100 km/h ska som tidigare gå på 5,4 sekunder.

B5 är som tidigare en mildhybrid med 250 hk, WLTP-förbrukning 8,5 l/100 km och 0–100 km/h ska ta 7,7 sekunder.

Tillverkningen startar redan i år och bilen kan beställas redan nu.

Annons
Annons
Rulla till toppen