Mercedes helt nya elektriska transportbil eVito: "En trevlig arbetsmiljö"

Budcompaniett var först i Sverige med att få köpa förlanseringsbilar av Mercedes eldrivna transportbil. Bolagets chaufförer konstaterar att eVito levererar samma prestanda som dieselversionen.
– Man märker ingen skillnad, säger VD:n Owe Larsson.

Mercedes helt nya elektriska transportbil eVito: "En trevlig arbetsmiljö"
Mercedes eVito börjar nu rullas ut på den svenska marknaden och har börjat testas. Foto: Mercedes-Benz

För att få ned koldioxidutsläppen behöver även våra varor transporteras på ett miljövänligt sätt. En pusselbit kommer från Mercedes. Deras eldrivna transportbil eVito är störst i det mellanstora segmentet – och nu rullar modellen på i Stockholm. I mitten av mars levererades de tre första exemplaren till ett av stadens största budbolag, och Budcompaniett konstaterar att bilarna håller vad de lovar.     
– Vi fick ett erbjudande från generalagenten och var de första att hoppa på, för vi känner att det här är framtiden. Utrymmesmässigt passar de utmärkt för oss, och elversionen lastar samma som de andra Vito-bilarna – plus att de är smidiga att köra inne i stan. I och med att eVito har en elmotor så är den både kvick och tyst. Framför allt så är det en trevlig arbetsmiljö, säger Owe Larsson, grundare och VD för Budcompaniett. 

Med batterierna placerade under golvet har eVito ett intakt lastrum, som sväljer upp till 6,6 kubikmeter – med en lastvikt upp till 925 kilo. Räckvidden ligger på 15 mil enligt WLTP. Owe berättar att deras eVito-bilar i snitt rullar 10-12 mil innanför tullarna, och om man vill få några extramil så hittar chaufförerna alltid en laddats på lunchen. 

Läs mer om Mercedes eVito

Mercedes eVito uppnår full laddning på sex timmar. Foto: Mercedes Benz

Bilarna kör allt från kontorsmaterial och material för låssmeder, till matleveranser för cateringfirmor. I Stockholm finns det förvisso budfirmor som kör el-personbilar, men så vitt Owe vet är Budcompaniett först med att erbjuda ett riktigt transportfordon som går på el. Och responsen från existerande kunder såväl som från andra företag har varit väldigt positiv. 
– Vi vill ju miljöprofilera oss och då är det perfekt att kunna ta chansen med Mercedes. Vi är den första transportören som tar tag i saken och det känns helt rätt. Och kunderna tycker att det är jättekul – det är många som vill hänga med och vara en del i det här. Vi har en massa möten inbokade framöver med nya och gamla kunder som vi pratar med, säger Owe.  


Utöver konkurrensfördelen av att kunna erbjuda miljövänliga transporter finns det pengar att tjäna. eVito har låga totala ägandekostnader. Versionen kostar lite mer i inköp, men detta vägs upp av att andra utgifter blir lägre – inte minst för bränsle. 
– Vi har räknat på att vi på sikt kommer tjäna in de pengarna – det förutsätter vi. Vi har ett jättebra samarbete med Upplands Motor och ett riktigt bra serviceavtal som är ekonomiskt fördelaktigt för oss. Servicen för elbilarna är billigare jämfört med dieselbilar. Sedan är exempelvis trängsel- och vägtrafikskatt lägre, säger han.

Läs mer om Mercedes eVito

I Mercedes eVito finns 990 kg / lastvikt upp till 6,6 km³ lastvolym. Foto: Mercedes-Benz

Batteriet på 41,4 kWh, från Daimler-bolaget Accumotive, laddas fullt på cirka sex timmar. Det levererar en effekt på 84 kW (112 hk) och 300 Nm. Budcompanietts chaufförer har noterat att eVito levererar samma kapacitet i jobbet som den dieseldrivna versionen. 

– Det är samma vridmoment och bilarna blir inte slöare för att de har 300-400 kilo last. Man märker ingen skillnad, säger Owe Larsson.