Elbilar blir allt mer populära, även bland yrkesförarna. Mercedes-Benz eldrivna transportbilar eVito och den nya och större eSprinter används redan av både hantverkare och budfirmor runt om i Europa – framför allt i städerna, där de fungerar extra bra. Elbilar, till skillnad från bilar med förbränningsmotorer, förbrukar nämligen mindre energi vid stadskörning än ute på landsvägen. En förbränningsmotor är som mest effektiv under jämn belastning ute på landsvägen, utan start och stopp.
En elmotor, däremot, förbrukar generellt sett mindre energi ju långsammare man kör. Och tack vare att elmotorn under inbromsning kan omvandla kinetisk energi tillbaka till elektricitet när man bromsar in blir energiförlusterna vid start-stopp-körning mycket mindre. Det är ungefär som om motorn i en dieselbil skulle hälla tillbaka bränsle i tanken varje gång man saktar in.
Läs mer om Mercedes-Benz eldrivna transportbilar
Regenerering kan innebära en ganska rejäl ökning av räckvidden i elbilen. Det här demonstrerar Mercedes-Benz i videon nedan genom att köra upp och ned för en bergsväg i alperna, tills de totalt har klättrat till en höjd motsvarande Mount Everest topp, alltså omkring 9 000 meter – på en laddning.
Bromskraftsåtervinningen i Mercedes-Benz eldrivna transportbilar kan ställas in i flera steg med paddlarna på ratten, hela vägen från frihjul till kraftig motorbroms. I det senare läget kan bilen köras nästan utan att använda fotbromsen alls, vilket är väldigt behagligt i stadskörning. På motorvägen, däremot, är det bättre och mer effektivt att låta bilen rulla fritt när man släpper gasen.
För att maximera räckvidden i elbilen finns det ytterligare saker att tänka på. Här kommer några användbara tips.
1. Värm upp bilen innan du åker
Det här gäller speciellt vintertid. Eftersom en elbil måste använda ström från batteriet för att värma upp kupén är det smart att sätta igång värmen innan man åker, medan bilen fortfarande är ansluten till laddaren. Bilen använder då ström från elnätet för att förvärma både kupén och själva batteriet, som måste hålla en viss temperatur för att fungera optimalt. Det här kan man fjärrstyra via Mercedes PRO-appen i telefonen. Det går också att schemalägga till en viss avfärdstid, så att kupén automatiskt värms till den tid du vill så du inte riskerar att glömma det. En extra bonus är då att man aldrig behöver sätta sig i en iskall bil eller skrapa is från rutorna. På heta sommardagar gäller det motsatta: sätt igång luftkonditioneringen en stund innan du åker, så att kupén är lagom nedkyld inför avfärd.
2. Kör lugnt och fint
Lugn, jämn och planerad körning förbrukar mindre energi än våldsam acceleration och hårda inbromsningar. Ser du ett rödljus? Släpp gasen tidigt och sakta in långsamt. När det blir grönt – kör iväg med lugnt och jämnt gaspådrag. Det här är ett tips som gäller förbränningsmotoriserade bilar också, så det är lika sant oavsett vilket drivsystem det än gäller. Höga hastigheter och onödiga gaspådrag och inbromsningar gör att det går åt mer energi. Med lägre hastighet kommer du längre.
3. Maximera regenereringen
Mercedes-Benz eVito och eSprinter är byggda för att automatiskt använda bromskraftsåtervinningen så mycket det går, oavsett om man använder bromspedalen eller inte. Men vid kraftiga inbromsningar kommer bilens friktionsbromsar ändå att användas. Det innebär en direkt förlust, eftersom den kinetiska energin då omvandlas till värme i stället för elektricitet. Undvik därför att bromsa hårt. En bonus är att den här tekniken också gör att bromsarna på bilen varar mycket längre än i en konventionell bil, vilket innebär lägre servicekostnader.
4. Ha rätt däcktryck
Däcken har stor betydelse för bilens rullmotstånd. Om de har för lite luft i sig kommer de att rulla trögare, vilket förkortar räckvidden. Det här är därför värt att hålla koll på. Speciellt om temperaturen är mycket lägre än normalt, då sjunker trycket i däcken.
5. Spara på värmen
Som vi har varit inne på tidigare använder bilen energi från batteriet för att både värma och kyla kupén. Värme och luftkonditionering ska man naturligtvis kunna använda ändå, men det kan vara bra att tänka på att inte elda för kråkorna. Stolsvärme drar till exempel mycket mindre energi än luftvärme. Ett annat tips är att sänka fläkthastigheten och höja värmen – då är det mindre luft som behöver värmas upp.
Det här är bra tips att ha i bakhuvudet när man kör – men Mercedes-Benz eVito och eSprinter är utvecklade för att fungera för alla förare, oavsett om de har läst den här texten eller inte. De används redan av budfirmor, snickare och elektriker, för vilka de är ett tystare och mer bekvämt alternativ till vanliga dieselbilar. Dessutom är de ofta billigare för företag att använda, tack vare lägre skatter och driftskostnader. Läs mer om det här.
Boka en provkörning online
Tekniska data:
Modell | eVito Skåp | eVito Tourer | eSprinter (3 batterier) |
eSprinter (4 batterier) |
---|---|---|---|---|
Drivlina | Framhjulsdrift | Framhjulsdrift | Framhjulsdrift | Framhjulsdrift |
Max antal sittplatser | 3 | 9 | 3 | 3 |
Lastvolym | 6/6,6 m³ | 0,99/1,39 m³ | 11 m³ | 11 m³ |
Räckvidd, stad | 145–180 km | 365–552 km | 114–140 km | 158–181 km |
Räckvidd, blandad | 123–143 km | 302–378 km | 90–123 km | 126–162 km |
Förbrukning, blandad | 28,3–32,7 kWh/100km | 26,5–32,0 kWh/100km | 32,9–43,3 kWh/100km | 33,7–42,8 kWh/100km |
Batterikapacitet (användbar) | 41 (35) kWh | 100 (90) kWh | 41 (35) kWh | 55 (47) kWh |
CO2-utsläpp | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Laddtid AC (10–100%) | 6h | 10h | 6h | 8h |
Laddtid DC (10–80%) | – | 45 min | 20 min | 25 min |
Frånpris exkl. moms | 476.900 kr | 617.300 kr | 594.600 kr | 670.600 kr |
Månadskostnad inkl. service, exkl. moms* | Från 4.435 kr | Från 5.729 kr | Från 5.519 kr | Från 6.219 kr |
*Finansiell leasing via Mercedes-Benz Finans, 36 mån, 6 000 mil, restvärde 45% 1:a förhöjd avg. 30%, rörlig ränta (feb 2021), inkl. Integrerat Servicepaket och leasingavgift. Exkl. moms. Reservation för sedvanlig kreditprövning. |