Därför har Toyota valt elhybridteknik

Låg bränsleförbrukning, inga laddtider och lång räckvidd är några av anledningarna till varför Toyota valde hybridteknik redan för 20 år sedan. Och satsningen fortsätter framåt – idag har Toyota lanserat elhybridtekniken i åtta modeller.

Därför har Toyota valt elhybridteknik
Elhybridtekniken finns just nu i sex av Toyotas modeller.
Advertisement

För 20 år sedan lanserade Toyota sin första Prius med det banbrytande hybridsystemet Hybrid Synergy Drive. Utvecklingen har sedan dess gått stadigt framåt och 15 miljoner bilägare har hittills följt med på resan, och andelen fortsätter att växa kraftigt år efter år. 

Och anledningarna till varför man väljer elhybrid är många.

Elhybrider har, till skillnad från elbilar, en förbränningsmotor som samverkar tillsammans med en elmotor och som i sin tur är kopplad till batteriet. Systemet bygger på att batteriet laddas under körning, vid inbromsning och när bilen rullar, genom att använda rörelseenergin som ger tillbaka energi till batteriet. Det gör att batteriet inte är i beroende av någon extern strömkälla, och att bilen aldrig behöver stå stilla vid en laddstolpe.

Så här agerar motorn i olika situationer: 

  • Vid körning uppför: Båda motorerna hjälps åt att driva fordonet framåt för maximal prestanda.
  • Fartminskning och inbromsning: Batteriet laddas automatiskt när du släpper gasen, när du bromsar in eller bara rullar. Det sker tack vare att bilen tar till vara på sin egen rörelseenergi, som överförs till batteriet i form av elektrisk energi.
  • Omkörning: Båda motorerna driver bilen för att leverera maximal prestanda. 
  • Stillastående: Båda motorerna stängs automatiskt av så att ingen energi går till spillo vid tomgång.

LÄS MER: Allt om elhybridteknik

Batteri och motor i genomlysning. Foto: Toyota

Det faktum att förbränningsmotorn ofta stängs av, framför allt i stadskörning, resulterar också i en låg bränsleförbrukning och låga utsläpp. 

Med elhybridtekniken har Toyota också eftersträvat att hålla nere kostnaderna. Lite beroende på modell drar en elhybrid i snitt mellan 3,0 och 4,9 liter/100 km vid blandad körning. Med EV-läget kan du köra upp till 50 km/h under kortare sträckor utan att producera några utsläpp lokalt över huvud taget. Du undviker också kostnader för el genom att bilen laddar sig själv. 

I analysföretaget Jatos senaste sammanställning över koldioxidutsläpp är Toyota den tillverkare som har lägst utsläpp av alla nya bilar i Europa. Det innebär att elhybrider tillhör de mest utsläppssnåla bilarna i respektive segment. 

BOKA PROVKÖRNING HÄR

Toyota fortsätter att göra bilägarna nöjda. Hittills har man lanserat elhybrid i ytterligare sju modeller, utöver Prius. Målet är att det ska vara möjligt för alla, oavsett vilket behov man har av sin bil, att välja elhybrid. Idag sträcker sig tekniken från Yaris, Corolla och Corolla Touring Sports till C-HR, RAV4 och Camry.

LÄS MER: Senaste nytt inom elhybrid