Sedan i våras använder Ågesta Transport eldrivna Mercedes-Benz eSprinter för sina budslingor på Södermalm i Stockholm. Det är en omställning som gått över förväntan.
– Vi drev tidigare ett bolag som hette Budcompaniett som fick de tre första eVito som såldes i Sverige, så vi hade en del erfarenhet av elbilar i stadstrafik. Det säger Peter Bergsten, fordonsansvarig på företaget.
Ågesta Transport kör nästan bara Mercedes-Benz. De har ett 30-tal tunga lastbilar och lika många Sprinter. Varav nu alltså tre är eldrivna.
eSprinter har en räckvidd på omkring 15 mil. Det täcker behoven med god marginal.
– Vi laddar faktiskt bara varannan natt, säger Peter Bergsten och fortsätter:
– Det handlar ju om att använda rätt bil på rätt körning. En hel dags körning på Söder blir inte så många mil.
Läs mer om Mercedes-Benz eldrivna transportbilar

DHL, som Ågesta Transport samarbetar med, har planerat att installera laddstationer på sina terminaler. I väntan på det laddas bilarna i företagets garage med vanliga laddboxar. Det går utmärkt, menar Peter Bergsten.
Att välja eSprinter i verksamheten var ett bra beslut för både miljö och ekonomi.
– Att kunna välja en bil som är en fördel både för miljön och ekonomin gör ju att beslutet inte blir så svårt, säger Peter.
För transportslingorna i stan fungerar eldrift extra bra. Till skillnad från en dieselbil förbrukar en elbil ingen energi när den står stilla i köerna, bortsett från klimatanläggningen och radion. Och jämfört med dieselbilar är energikostnaden väldigt låg.
– En annan sak är att det nästan inte krävs någon service. Det är ju i stort sett bara bromsarna som ska kollas. Kolla här i vårt garage. Det är rent på ett sätt som du aldrig får det med en bil med förbränningsmotor, säger Peter Bergsten.

Han har själv kört bilarna en del och berättar att de är populära bland chaufförerna.
– De får ett helt annat bemötande när de glider fram, och det blir en lugnare och tystare arbetsdag för dem.
Förarna på företaget har till och med börjat tävla med sig själva om att köra snålt.
– Det är lite som att man vill ha mer och mer batteri kvar efter en arbetsdag. Och det går snabbt att bli bättre. Efter en vecka har man lärt sig jobba med bromskraftåtervinningen och då märker man direkt hur mycket längre man kommer.
Att det blir fler eldrivna bilar för Ågesta Transport är självklart för Peter Bergsten.
– Det känns tokigt att köra något annat i stadstrafik måste jag säga. I synnerhet för oss som kör massor av stopp. Nu när lösningarna finns är det ju bara att använda dem.