Mercedes-Benz eldrivna transportbilar – sätter en ny standard

Mercedes-Benz storsatsar på elektrifiering på alla fronter och transportbilarna är inget undantag. eVito och storebror eSprinter är helt eldrivna och byggda för att arbeta hela dagen.

Mercedes-Benz eldrivna transportbilar – sätter en ny standard

Det finns många fördelar med att byta till eldrift, bortsett från den uppenbara miljöaspekten. De är billiga i drift, har låga servicekostnader, låg skatt och är lättkörda, tysta, bekväma och lagliga att köra med i alla miljözoner.

Så länge man har ett arbetsschema som fungerar med en elbil finns det väldigt få anledningar till att inte välja det alternativet. Därför är det inte särskilt konstigt att Mercedes nu har två helt eldrivna transportbilar på marknaden i Sverige. eVito började säljas i Sverige redan 2019, och förra året kompletterades den med en eldriven variant av storebror Sprinter – Sveriges mest sålda transportbil i den större klassen. 

Båda modellerna är byggda för att passa alla de människor som jobbar i Europas städer varje dag. Redan nu åker många budbilsförare och hantverkare runt i eldrivna Mercedes-skåpbilar, och det är positivt för alla parter. De lokala utsläppen minskar och företagens driftskostnader blir billigare.

Läs mer om Mercedes eVito
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Mercedes eVito har sålts i Sverige sedan 2019. Det är i grund och botten en vanlig Vito som har fått dieselmotorn utbytt mot en elmotor med 116 hästkrafter och 295 Nm. Denna drivs av ett litiumjonbatteri med 41 kWh (35 kWh netto) kapacitet. Det räcker till en räckvidd på upp till 143 km vid blandad körning enligt WLTP. Med hjälp av ombordladdaren på 7,4 kW kan batteriet sedan laddas från tomt till fullt på omkring sex timmar. Eftersom bilen är framhjulsdriven och batteriet sitter monterat under golvet har eVito precis lika stort lastutrymme som den dieseldrivna varianten.

Bland kunderna i Sverige finns budfirmor, vars bilar oftast går fasta rutter i stadsmiljö på dagarna och står parkerade på nätterna. Där kan de då laddas upp, och morgonen efter är de redo för en ny runda. Det finns också gott om hantverkare med arbetsrutiner som passar utmärkt för bilen. En eVito tjänstgör också på kraftverket Ringhals som Sveriges första eldrivna brandbil.

För de som behöver transportera människor i stället för varor finns eVito också i Tourer-utförande med glasrutor runt om och upp till nio sittplatser. Den här varianten är anpassad för att användas som taxi, och har därför betydligt längre räckvidd. En batterikapacitet på 100 kWh (90 kWh netto) ger en räckvidd på upp till 378 km. Med 110 kW DC-laddning kan batteriet laddas från 10–80 procent på omkring 45 minuter. Även motorn är starkare i Tourer-utförandet. Med 204 hk och ett vridmoment från första varvet på 362 Nm är det inga problem att följa trafikrytmen på motorvägen. Priserna för eVito skåpbil börjar på 476 900 kr medan Tourer kostar från 617 300 kr, plus moms.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nyheten eSprinter följer samma koncept som eVito skåpbil. En elmotor på 116 hästkrafter och 295 Nm ersätter dieselmotorn under huven, och liksom eVito har eSprinter sina batterier under golvet vilket gör att lastutrymmet är lika stort som i motsvarande Sprinter med förbränningsmotor. Inledningsvis kommer eSprinter i ett skåputförande med 3 500 kg totalvikt och 11 kubikmeter lastvolym.

Beroende på om kunden prioriterar lastförmåga eller räckvidd kan bilen förses med ett av två olika batteripaket. Med 55 kWh (netto 47 kWh) batteri blir räckvidden enligt WLTP ca 16 mil och maxlasten ca 750 kg. Väljer man det mindre batteriet på 41 kWh (netto 35 kWh) ökar maxlasten med 150 kg till ca 900 kg medan räckvidden är upp till omkring 120 km.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Laddning med växelström (AC) från vanlig laddstolpe sker med upp till 7,4 kW, men eSprinter har också stöd för snabbladdning med upp till 80 kW likström (DC). Det betyder att den kan laddas från 10 till 80 procent på ner till så kort tid som 20 minuter. Detta gör i sin tur att den kan köra flera slingor per dag med laddning mellan dessa.

Förbrukningen ligger på ca 3,2–4,3 kWh per mil. Det ger en energikostnad i dagsläget på ungefär 4 kronor per mil beroende på ditt elavtal. Själva bilen kostar från 594.600 kr plus moms med det mindre batteriet, och från 670.600 kr med det stora. Detta är innan den statliga miljöbonusen på 70 000 kronor räknas in.

Inköpspriser är dock inte allt. De låga driftskostnaderna gör att ett byte från diesel till eldrift ofta är enkelt att räkna hem.

Läs mer om Mercedes eSprinter

 

Tekniska data:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Modell

eVito Skåp

eVito Tourer

eSprinter
(3 batterier)

eSprinter
(4 batterier)

Drivlina

Framhjulsdrift

Framhjulsdrift

Framhjulsdrift

Framhjulsdrift

Max antal sittplatser

3

9

3

3

Lastvolym

6/6,6 m³

0,99/1,39 m³

11 m³

11 m³

Räckvidd, stad

145–180 km

365–552 km

114–140 km

158–181 km

Räckvidd, blandad

123–143 km

302–378 km

90–123 km

126–162 km

Förbrukning, blandad

28,3–32,7 kWh/100km

26,5–32,0 kWh/100km

32,9–43,3 kWh/100km

33,7–42,8 kWh/100km

Batterikapacitet (användbar)

41 (35) kWh

100 (90) kWh

41 (35) kWh

55 (47) kWh

CO2-utsläpp

0 g/km

0 g/km

0 g/km

0 g/km

Laddtid AC (10–100%)

6h

10h

6h

8h

Laddtid DC (10–80%)

-

45 min

20 min

25 min

Frånpris exkl. moms

476.900 kr

617.300 kr

594.600 kr

670.600 kr

Månadskostnad inkl. service, exkl. moms*

Från 4.435 kr

Från 5.729 kr

Från 5.519 kr

Från 6.219 kr

*Finansiell leasing via Mercedes-Benz Finans, 36 mån, 6 000 mil, restvärde 45% 1:a förhöjd avg. 30%, rörlig ränta (feb 2021), inkl. Integrerat Servicepaket och leasingavgift. Exkl. moms. Reservation för sedvanlig kreditprövning.
Boka en provkörning online

 

Läs också: