Audi återvänder till Dakar – med ny version av monsterbilen

Den 31 december går den 45:e omgången av det berömda Dakarrallyt av stapeln i Saudiarabien. Efter debuten förra året ställer Audi upp igen – den här gången i en ny, vidareutvecklad version av sin tävlingsbil kallad RS Q e-tron E2.

Audi står än en gång inför en av de största utmaningarna inom motorsport. Efter sin debut i Dakar-rallyt 2022 med rallybilen Audi RS Q e-tron förbereder sig märket nu för nästa upplaga av det berömda ökenrallyt.

Den 31 december ställer Audi upp på startlinjen med den nya, uppdaterade tävlingsbilen Audi RS Q e-tron E2. Namntillägget E2 är en hyllning till en av de mest berömda tävlingsbilarna någonsin: Grupp B-ikonen Audi Sport Quattro S2.

– Vi gjorde en lyckad debut i Dakar med Audi RS Q e-tron och tog våra första etappsegrar i en för oss ny motorsportdisciplin”, säger Rolf Michl, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi, och fortsätter:

– Hela teamet arbetar perfekt tillsammans och drar åt samma håll. Som vanligt i ett så tidigt skede kom förare, kartläsare och teknikerna snabbt överens om nästa utvecklingsmål. Resultatet är sammanfattat i ett nytt evolutionspaket – RS Q e-tron E2.

 
 
 
 
Audi återvänder till Dakar – med ny version av monsterbilen

Den nya tävlingsbilen har genomgått omfattande förändringar jämfört med föregångaren. Alla karossdelar är nya, och i kupén finns mer plats för förare och kartläsare. För att få bättre aerodynamik har även fram- och bakpartierna fått ny design – karossen påminner nu nästan om formen på ett båtskrov.

Den bredaste punkten är i höjd med cockpit, medan karossen smalnar av betydligt fram och bak. Resultatet är 15 procent lägre luftmotstånd, trots att bilen är större än tidigare. Toppfarten är enligt regelboken fortfarande begränsad till 170 km/h, men lägre luftmotstånd innebär lägre energibehov.

Elektrifierad drivlina

Drivlinan i Audi RS Q e-tron E2 utgörs av en TFSI bensinmotor från Audis DTM-bilar, som fungerar som generator åt den elektriska drivlinan. Den består i sin tur av ett högspänningsbatteri med 52 kWh, som driver två elmotorer hämtade från Formel E – en för varje hjulaxel. Tillsammans utvecklar elmotorerna totalt 392 hästkrafter, vilket gör att bilen kan accelerera från 0–100 km/h på under 4,5 sekunder – nästan avsett underlag.

Styrsystemet för drivlinan spelar en viktig roll. Den elektroniska regleringen av det komplexa systemet visade sitt värde under de första rallytävlingarna förra året – det var bara i extremfall som det uppstod utmaningar det första rallyt.

Vid Dakarrallyt 2022 noterade Audi korta effektöverskott i situationer där hjulen hade mindre kontakt med marken,  bland annat i hopp och ojämn terräng. De ansvariga i internationella bilsportförbundet FIA ingriper redan vid en nivå på 2 kilojoule överskottsenergi och ålägger ett straff.
– Men som jämförelse flödar energin till motorerna mer än hundra gånger per sekund inom de tillåtna gränserna, säger Florian Semlinger, utvecklingsingenjör för programvara, applikation och testbänk.
–Vi kunde ha gjort det enkelt för oss själva och satt tröskeln flera kilowatt lägre, men det hade inneburit prestandanackdelar. Istället har vi gjort en hel del finjusteringar i effektregulatorerna, fortsätter han.

Programvaran beräknar nu de individuella gränserna, en för varje motor, på millisekunder med resultatet att de arbetar exakt längs den tillåtna gränsen.

 
 
 
Audi återvänder till Dakar – med ny version av monsterbilen

Ny bil – samma team

De tävlande är desamma som förra året. Men teamen Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz kan se fram emot sina nya arbetsplatser.

Displayerna är fortfarande placerade i förarens synfält och i mittkonsolen, och mittreglaget med sina 24 fält har också bibehållits. Teknikerna har däremot omstrukturerat displayer och reglage för att göra det mer överskådligt.

Förare och kartläsare kan nu välja mellan fyra systemområden med hjälp av ett vred: . ”Etapp” innehåller alla funktioner som är viktigt när du tävlar – t.ex. farthållare i etapper med hastighetsbegränsning eller höjning av bilen. ”Väg” innehåller t.ex. blinkers och backkamera, funktioner som efterfrågas på anslutningssträckor. ”Error” används för att upptäcka, kategorisera och katalogisera fel. Under ”Inställningar” finns allt grupperat som är användbart för konstruktionsteamet under testningen eller efter att bilen anlänt till bivouaken, t.ex. temperaturen i enskilda system.

Teamet kan nu arbeta mycket snabbare efter en punktering – ett ofrånkomligt problem under en tävling som Dakarrallyt. Enkla, platta och lätt avtagbara karossdelar ersätter de tidigare skrymmande täckkåporna för reservhjulen på sidorna. De nya tioekrade fälgarna från partnern Rotiform är betydligt enklare att greppa vid ett däckbyte.

Resultatet av alla förändringar är en bil som fungerar bättre, är mer energieffektiv, och som gör jobbet lättare för förare och kartläsare.
– Vi har samlat alla viktiga lärdomar på väldigt kort tid. Resultatet av våra idéer är E2 evolution”, säger Uwe Breuling, chef för Vehicle Operations på Audi Sport.

 
 
Audi återvänder till Dakar – med ny version av monsterbilen

Tekniska data: Audi RS Q e-tron E2

 
 
 
 
 
 
Fordonstyp Cross-Country rallybil (kategori T1 U)
Chassi Stålrörsram i kombination med strukturella komponenter i kolfiber och zylonfiber
Drivlina Fyrhjulsdrift med eldrivna axlar.
Elmotorer En Audi MGU05 från Formel E per axel
Effekt Total systemeffekt under 288 kW (392 hk)
Transmission En enväxlad racingväxellåda per axel, inklusive en mjukvarustyrd differentialbroms, en virtuell centerdifferential med valbar momentfördelning mellan fram- och bakaxel
Batteri Litiumjonbatteri, vikt ca 370 kg. Användbar batterikapacitet ca 52 kWh. Laddeffekt med ombordgenerator max 220 kW (299 hk)
Bensinmotor (generator) 2.0-liters fyrcylindrig turbomotor från DTM kopplad till ytterligare en Audi MGU05-motor som fungerar som generator.
Däck BF Goodrich fram/bak 37×12,5 R17
Dimensioner 4,500 / 2,300 / 1,950
Längd / bredd / höjd (mm)
Minimumvikt 2,100 kg utan förare
0–100 km/h Under 4,5 sekunder (på löst underlag)
Toppfart Begränsad till 170 km/h enligt regelverket

Läs mer om Audis e-tron-modeller

 
Rulla till toppen