Är nya Mazda MX-30 R-EV den bästa laddbara bilen för dig?

Glöm räckviddsångest och oro för laddning. En kompakt Wankelmotor laddar batteriet om du åker långt – det går att äta elbilskakan och ha den kvar.

Advertisement
Advertisement

Oro för kort räckvidd är det vanligaste skälet till att inte välja en elbil. Därför har Mazda vidareutvecklat den eleganta stadssuven MX-30 med en superkompakt Wankelmotor. I stället för ett stort elbilsbatteri har den en 50-literstank och en liten bensindriven Wankelmotor som laddar batteriet vid behov. Är du ute på långresa kan du stanna vid vilken mack som helst och sedan snabbt köra vidare. Du behöver inte oroa dig för räckvidd, om laddstationen fungerar eller hur du ska betala.

Wankelmotorn är lätt och passar perfekt i en laddhybrid eftersom den har en vibrationsfri elbilsmotorlik gång. Wankelmotorn på 830 cm3 ger 75 hk och när den går igång för att ladda batteriet ligger varvtalet på måttliga 2 500–4 700 varv. Ett hummande hörs i bakgrunden, det är allt. Motortekniken är vidareutvecklad med en ny generation tätningar runt rotorn för hög driftsäkerhet.

Med bilens batteri är räckvidden 8,5 mil, vilket är mycket för en laddhybrid. Kör du oftast korta sträckor och kan ladda hemma är det här en perfekt bil för dig.

Elmotorn på 170 hästkrafter driver hela tiden bilen och ger bra acceleration och körglädje, med elektrisk körkänsla utan växlingar mellan bensinmotor och elmotor som i de flesta laddhybrider. Ska man vara noggrann är det här en seriehybrid vilket betyder att bensinmotorn aldrig driver hjulen utan i stället laddar batteriet.

Fler fördelar är att batteriet inte behöver vara stort, vilket pressar priset och vikten, och även koldioxidutsläppen vid tillverkningen. Batteriet är därför bara på 17,8 kWh. Utsläppen vid körning med hjälp av Wankelmotorn är mycket låga 21 g/km vid blandad körning, enligt WLTP-normen, och det betyder att bilen har samma låga skatt som en elbil – 360 kronor om året. Många elbilar har onödigt stora batterier med tanke på hur de körs – i snitt kör vi i Sverige drygt 2 mil om dagen med våra bilar.

Tack vare en 3-fas ombordladdare på 11 kW går det att ladda batteriet på 90 minuter med en laddbox hemma. Snabbladdningen (DC) ger 20–80 procents laddning på 25 minuter.
Likt elversionen av Mazda MX-30 är MX-30 R-EV en kompakt citybil för dig som uppskattar god design, hög kvalitetskänsla och körglädje. Smidig i stan med bra utrymmen för sin storlek.

Interiören består till stora delar av återvunna material med bland annat korkmaterial i dörrsidor och mittkonsol som är både snyggt och klimatsmart. Krocksäkerheten är givetvis på högsta nivå med fem stjärnor enligt Euro NCAP och antalet säkerhetssystem imponerar. Den automatiska farthållaren gör exempelvis kökörning ännu smidigare och säkrare, och batteriet är inkapslat för högsta säkerhet.

Mazda MX-30 R-EV finns i tre utrustningsnivåer och redan från instegsnivån Exclusive-line är grundutrustningen hög med bland annat head-up display, eluppvärmd ratt, nyckellöst system, LED-strålkastare, parkeringssensorer och backkamera.

Bygg din bil här!

Med MyMazda-appen kan du enkelt starta värmningen av kupén på distans så att bilen är varm redan vid start. Appen hjälper dig också att hitta laddstationer och sköta laddning med mera.

Som till alla Mazdabilar är garantierna generösa med 10 års garanti – 3 års fabriksgaranti och ytterligare 7 års komponentgaranti. Just nu kan du köpa Mazda MX-30 R-EV till kampanjpris från 385 900 kronor (ordinarie pris 415 900 kronor). Erbjudandet gäller lagerbilar och är giltigt till 31/3 2024. För de pengarna får du en fantastisk bil som aldrig kommer att ge dig räckviddsångest. När tar du din första provtur?

Upptäck mer här!

Rulla till toppen