Med Audis nya PPE-plattform – Premier Platform Electric – tar de stora kliv bland annat när det gäller laddning, effektivitet, batteriteknologi, datastyrning av bilens egenskaper, infotainment, design och körglädje!
Plattformen är starten för Audis våg av nya tekniskt avancerade elbilar, med högre tillverkningsvolymer, mer återvunna material och koldioxidneutral tillverkning i Ingolstadt. Häng med på en resa i den tekniskt mest avancerade elbilen från Audi.
Batterier
Audi Q6 e-tron har ett nyutvecklat 800-volts batteripaket med högre energidensitet än tidigare, vilket betyder att det tar mindre plats och är lättare. Det betyder också att det är enklare att integrera i krockstrukturer och att kontrollera temperaturen.
Eftersom man gått från 36 moduler med 432 celler till 12 moduler med 180 celler minskas automatiskt antalet kopplingar, kablar och monteringspunkter.
Batteriet monteras vid fabriken i Ingolstadt och med en automatiseringsgrad på 90 procent har tillverkningstiden halverats till 55 minuter.
Andelen kobolt har reducerats och tack vare att kylplattan är integrerad med batteriet kan det värmas uppe eller kylas ned mycket effektivare och snabbare än tidigare.
Laddning
Det stora batteriet på 100 kWh (94,9 kWh netto) kan laddas med upp till 270 kW. Att ladda från 10–80 procent tar bara 21 minuter på en 800-voltsladdare. På tio minuter får man 25 nya mil.
Styrning och kontroll av battericellerna är ny för PPE-plattformen, och integrerad i batteripaketet. Temperatur och voltnivå på de enskilda modulerna skickas till en av bilens fyra högprestandadatorer, som sedan anpassar allt för maximala laddprestanda.
Kan laddstationen bara ge 400 volt, vilket inte är ovanligt, kan batteriet laddas med så kallad Bank-laddning. 800-voltsbatteriet delas då i två lika stora delar och kan därför parallell-laddas med 400 volt, upp till 135 kW. Det går alltså snabbare att ladda batteriet i två 400-voltsenheter än en.
Men det är inte bara laddningen från nätet som är avancerad, den nya regenereringen kan ta hand om cirka 95 procent av alla dagliga inbromsningar och kan återvinna upp till 220 kW.
För maximalt effektiv och snabb laddning samt lång livslängd på batteripaketet spelar navigationen en viktig roll. Med hjälp av data över rutten man ska köra, och hur man kör räknar bilen ut när och hur mycket batterierna ska förkonditioneras.
Om navigationen ser att man ska köra upp för en stor uppförsbacke kyls batteriet automatiskt ner strax innan, för att ge bättre effekt och inte stressa batteriet i onödan. Står bilen exempelvis parkerad i starkt solljus en mycket varm dag startar kylning av batteripaketet, för bättre batterihälsa.
Tack vare så kallad Plug & Charge är det extremt bekvämt att snabbladda sin bil. Anslut kontakten och bilen kopplar automatiskt upp sig och tar hand om betalningen, till ett kreditkort som man anslutit till sin bil. I dagsläget fungerar Plug & Charge exempelvis hos Ionity, och fler laddoperatörer ansluts. I dagsläget är Audi charging kopplat till över 660.000 laddpunkter i 29 länder i Europa där Audi-ägare enkelt kan ladda till fasta priser. I Sverige går det att ladda med Audi charging-kortet eller myAudi-appen vid cirka 6.000 snabbladdare och över 30.000 AC-laddare. För att göra elbilslivet enkelt ingår pro-abonnemanget under det första året.
Motorer
Den nya generationen motorer är kraftfulla, kompakta och effektiva. Effekten i Audi Q6 e-tron är 388 eller 516 hk med launch control för SQ6 e-tron.
Motorerna till PPE-plattformen byggs i Audis fabrik i ungerska Györ. De är ungefär 30 procent mindre och 20 procent lättare än de tidigare och användningen av sällsynta jordartsmetaller har minskat radikalt.
Bland annat tack vare användning av olja för att kyla motorerna har vikteffekten minskat med 60 procent jämfört med den första generationen elmotorer och effektförlusterna har minskat med 50 procent.
Den främre motorn är en så kallad asynkronmotor, utan magneter, och tar ingen energi när den inte driver bilen framåt. Den bakre motorn är däremot en så kallad permanent magnetmotor, som är mycket energieffektiv och extremt kompakt. Vid vanlig körning är bilen alltså bakhjulsdriven för lägsta förbrukning.
Tack vare 800-voltstekniken kan kablarna vara tunnare, vilket också reducerar vikt och sparar plats och material.
Längre fram kommer det två till versioner av Audi Q6 e-tron, med bakhjulsdrift. En med fokus på lång räckvidd, och en instegsmodell med 83 kWh batteri, för att fler ska kunna njuta av den nya tekniken.
Räckvidden är enligt WLTP 623 km för Audi Q6 e-tron och 591 km för SQ6 e-tron.
Kördynamik
Det nyutvecklade chassit ger Audi Q6 e-tron en lättfotad känsla och ännu mer körglädje, samtidigt som komforten har förbättrats. Styrväxel är monterad på en hjälpram och den främre krängningshämmaren är styvare, vilket tillsammans ger skarpare reaktioner och bättre styrrespons, samt mer utrymme för batteripaketet.
Den nya passiva dämpningen och den adaptiva luftfjädringen, vilket är ett tillval, som kontrolleras individuellt för varje hjul betyder att bilen antingen är mycket komfortabel eller sportig – välj själv. Systemet reagerar självklart på hastighet, g-krafter och underlaget, för optimala prestanda och även rätt markfrigång. I högre hastigheter sänker sig karossen vilket ger lägre energiförbrukning.
Eftersom den bakre motorn är starkare har bilen en lätt bakhjulsdriven karaktär och bakdäcken är bredare än framdäcken, för bättre grepp och mer dynamik.
Elektronisk plattform
Det är långt ifrån enbart elbilsegenskaperna som har tagit stora steg. Den nya E3 1.2 electronic architecture har utvecklats med CARIAD och består av fem högeffektiva datorer som tillsammans kontrollerar bilens alla funktioner: från infotainment, till körning, komfort, säkerhetssystem och längre fram nya uppdateringar när det gäller självkörning. Det här är den hittills kraftfullaste arkitekturen när det gäller beräkningskraft och grunden för framtida uppfinningar som samarbetar med bilens hårdvara. Det ger snabb och säker datatrafik, effektiv kommunikation med sensorer och kontrollenheter.
Bilens nya infotainmentsystem bygger på Android Automotive och har en AI-stödd digital assistent som kan hjälpa till med många av bilens funktioner och lär sig vad föraren brukar göra eller tycka om, och kan komma med förslag.
Appar för exempelvis YouTube, Spotify, musik, spel, laddning, väder eller nyhetstjänster kan laddas ner direkt till bilen vilket betyder att man inte behöver gå via mobiltelefonen. Head up-displayen ”svävar” till synes 200 meter framför bilen och är 88 tum bred.
Smart är också att föraren inte kan se skärmen framför passageraren – som alltså kan se på film eller göra annat under resan, utan att påverka säkerheten.
Innovativ belysning
Audi Q6 e-tron har världens första aktiva belysning. Det finns åtta ”levande” ljussignaturer att välja mellan i Matrix LED-strålkastarna och de digitala OLED-bakljusen. Det finns också sex olika ljussignaturer att välja mellan som syns när man kommer hem eller åker hemifrån.
De här funktionerna är tillval, som tillsammans med en hel del andra funktioner kan köpas i appen, om man inte beställde det från start.
Belysningen kan också kommunicera med andra bilar och exempelvis varna för en halka, olycka eller en haveriplats.
… och mycket mer
Teknik är en sak, men en bil ska upplevas och bilens interiör är också på ny Audi-nivå, med fantastiska material (varav många är återvunna), modern teknik och en precis lagom andel fysiska knappar.
Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D-funktion och 20 högtalare (varav några i nackstöden) måste också upplevas – i alla olika lägen.
Men viktigast är självklart känslan av kraft, kontroll, kvalitet och komfort. Och den går inte att beskrivas rättvis med ord, den måste upplevas bakom ratten.
Audi Q6 e-tron kan beställas nu och de första leveranserna startar i sommar. Kanske till dig?