Mercedes har nu tagit ett rejält omtag och för några år sedan slog man sig ihop med kinesiska Geely, som också äger Volvo och Polestar, för att tillsammans tillverka moderna elbilar i mindre format.
Först ut var smart #1, en systerbil till Volvo EX30 och Zeekr X, men med en egen twist: Småbilen som må se liten ut på utsidan har storbilsegenskaper och maximalt med utrustning. För visst vill du väl ha allt det här i din nästa bil.
Ett bra baksäte: Alla småbilar är inte trånga. smart #1 har tack vare sitt långa axelavstånd ett riktigt bekvämt och rymligt baksäte, även för vuxna. Baksätet kan skjutas framåt eller bakåt och ryggstödet kan vinklas – allt för att man ska kunna prioritera baksätet eller bagageutrymmet, efter behov.
Rymligt bagageutrymme: Antal liter är 313 och det låter kanske inte så imponerande. Men fäller man baksätet, som är 40/60-delat samt har en genomlastningslucka – som baksäten ska ha – finns det plats för hela 976 liter. Skjut baksätet framåt och det blir större.
Under lastgolvet finns ytterligare plats och under huven fram finns ett lastutrymme på 15 liter, för exempelvis laddsladdar.
Med tanke på att bilen bara är 4,2 meter lång är utrymmena fantastiskt fina – men så är det en smart och i generna finns utrymmeseffektiviteten.
Hög släpvagnsvikt: Max dragvikt är 1 600 kg, det är mer än vad många större bilar är godkända för och vissa populära elbilarafår inte ens dra släp.
Snabb acceleration: Glöm tiden när små bilar var långsamma. Med elbilar kostar inte längre en stark motor en förmögenhet och den behöver inte heller ta massvis med plats eller dra mycket energi.
I grundversionen har smart #1 272 hk och 0–100 km/h går på 6,7 sekunder. Energiförbrukningen är samtidigt sensationellt låg, omräknat till bensin drar den i snitt under två deciliter per mil. I kWh räknat betyder det 16,8.
Beställer du Brabusversionen får du fyrhjulsdrift och 428 hk som gör 0–100 km/h på 3,9 sekunder. Med smart #1 behöver du aldrig mer göra en farligt långsam omkörning eller få känslan av att köra en liten och svag bil.
Skön komfort: Tyst, sköna stolar och bekväm fjädring. Det känns absolut inte som att åka ”gammaldags” småbil! De främre stolarna är eljusterbara liksom ratten. Elektriskt öppningsbar baklucka är också standard.
Tillräcklig räckvidd: Hur långt kör du? Välj rätt batteri för dig. Med det mindre på 49 kWh är den officiella räckvidden 310 km och det lär räcka väldigt bra för alla som mest kör i stan och pendlar. På 30 minuter kan man lassa batteriet från 10–80 procent.
Är långresor vanliga är det större batteriet på 66 kWh ett bättre val. Räckvidd på 420 km, och snabbare laddning: 10–80 procent på under 30 minuter, vilket givetvis betyder att du får mer ström på samma tid, i det större batteriet.
Lägg även till att bilen har Plug & Charge, vilket betyder att det räcker med att koppla in laddsladden vid exempelvis en Ionityladdare, så sköts uppkoppling och betalning automatiskt. Man slipper trassel med appar.
Prisvinnande design: Utsidan spelar självklart roll och smart #1 har vunnit designpriser av både Red Dot och iF Design – för både estetik och användbarhet.
Bra förarmiljö: En stor liggande infotainmentskärm och en mindre display rakt framför ratten ger all information du behöver. Självklart har bilen parkeringssensorer fram och bak samt en 360-kamera som hjälper till vid parkering.
Kvalitetskänslan i alla material är riktigt hög och utrustningsnivån generös där Android Auto och Apple CarPlay ingår, och i de uppgraderade versionerna finns bland annat head up-display som gör körningen ännu behagligare, värmepump, panoramaglastak, en högklassig ljudanläggning samt läderklädsel.
Högsta säkerhet: Full pott, fem stjärnor i Euro NCAP:s tester. Dessutom ingår i stort sett alla säkerhetssystem som man kan tänka sig, som både hjälper till att undvika olyckor och skyddar dig om olyckan trots allt skulle vara framme.
En bra app: Se hur mycket batteri bilen har, sätt på värme eller kyla, hitta laddstationer och mycket mer. Alla uppkopplade funktioner gör billivet mycket enklare.
Bra valuta för pengarna: Moderna elbilar är billiga att köra och serva och smart #1 har en hel del utrustning som ofta kostar extra hos konkurrenterna.
Grundpriset startar på 394 900 kronor medan Brabusversionen kostar från 549 900 kronor – riktigt mycket bil för pengarna!
Välkommen in på en provtur för att uppleva nutidens småbil – när den är som bäst.
smart #1: Elkonsumtion kombinerad körning per kWh/100 km: 18,2(BRABUS/Pulse), 16,8 (Premium), 17,4 (Pro+), 18,1 (Pro) (WLTP); CO2-utsläpp, g/km: 0; Räckvidd på el (WLTP) i km: 400 (BRABUS/Pulse), 440 (Premium), 420 (Pro+), 310(Pro).