Med en väl avvägd blandning av stil, komfort och kraft är Mazda CX-60 ett utmärkt bilval för den aktiva familjen.
Svenskarnas favorit
Mazda CX-60 är märkets mest populära modell i Sverige – och det är lätt att förstå varför. Bilen är stor och rymlig, har ett rimligt pris, och med laddhybriddrivlinan får man en modell som snålar med bränslet utan att det påverkar de praktiska förmågorna.
Kompromisslös dragvikt
Medan många andra hybridbilar knappt får ha någon vikt alls på kroken får laddhybriden Mazda CX-60 dra hela 2 500 kilo – precis lika mycket som den dieseldrivna varianten! Oavsett om du ska på husvagnssemester eller sjösätta båten hanterar den här bilen det hela med lätthet, samtidigt som den låga snittförbrukningen gör att man slipper höga skatter.
Redo för alla äventyr
Den höga dragvikten ihop med en kraftfull drivlina med 327 hästkrafter, åttaväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift gör Mazda CX-60 laddhybrid till en utmärkt följeslagare för den aktiva familjen. Med en snittförbrukning på blott 1,5 liter per 100 kilometer är den dessutom resurssnål och gör plånboken en tjänst. Räckvidden när du enbart kör på el är 63 kilometer vid blandad körning enligt WLTP, det gör att du kan köra de flesta vardagsresorna helt på el.
Avancerad teknik och säkerhet
Inuti Mazda CX-60 laddhybrid hittar du mängder av teknik som hjälper till att göra varje resa både säker och njutbar. Den rymliga interiören har en stor infotainmentdisplay, ett digitalt instrumentkluster och en förstklassig ljudanläggning, vilket gör att varje resa är ett nöje. Avancerade säkerhetsfunktioner som adaptiv farthållare, filhållningshjälp och automatisk nödbroms ger sinnesfrid och håller dig och din familj skyddade.
Form och funktion i kombination
Fram till den sista augusti 2024 går det att beställa en CX-60 laddhybrid med den sportiga utrustningsnivån Homura för 14 900 kronor, vilket är blott en fjärdedel av de 60 700 kronor det vanligtvis kostar. I paketet ingår saker som förbättrar både utseende och funktionalitet, bland annat skinnklädsel, eldrivna framstolar och lackerade hjulhuskanter.
Foto: Magnus Fröderberg