Eldrivna BMW iX3 är början på en ny tid

BMW iX3 markerar början på en ny era för BMW. Det är märkets första helt eldrivna SUV, och den första modellen i en helt ny generation elbilar byggda för att på allvar konkurrera med bensin- och dieselbilar.

Eldrivna BMW iX3 är början på en ny tid

Med rymlig kupé, sportigt utseende och fina köregenskaper har BMW X3 varit populär bland kunderna ända sedan den första generationen kom i början av 2000-talet. När BMW nu lanserar en eldriven version av modellen har de jobbat hårt för att behålla de egenskaperna. Skillnaden är att man nu kan glida fram ljudlöst, helt utan att producera några avgaser.

Bilen är baserad på den nuvarande generationens X3 men har fått den traditionella förbränningsmotorn utbytt mot BMWs helt elektriska eDrive-drivlina av femte generationen. Det innebär bland annat en 286 hästkrafter stark elmotor och en räckvidd på upp till 459 km enligt WLTP-körcykeln. Tack vare stöd för snabbladdning med upp till 150 kW tar det inte mer än 35 minuter att ladda batteriet till 80 procent. Vid optimala förhållanden får man därmed tio mils räckvidd på tio minuter.

Läs mer om BMW iX3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Det här är alltså en elbil som går alldeles utmärkt att köra långt med. Med laddningstjänsten BMW Charging får man också krångelfri tillgång till ett av världens största publika laddnätverk. Med kortet eller med BMWs app får man tillgång till fler än 160 000 laddpunkter i Europa och över 450.000 i världen över, varav mer än 3 300 i Sverige. Betalningsplanen kan anpassas efter hur mycket man kör.

Men tillbaka till bilen. iX3 är faktiskt något av en milstolpe för BMW i, företagets undermärke för elbilar och laddhybrider som för övrigt firar sitt tioårsjubileum i år. iX3 är märkets första bil att använda den femte generationens eDrive-teknik – en helt ny generation av elmotorer och batterier som är utvecklade av BMW själva. De har lagt stor vikt inte bara på prestanda och effektivitet, utan också på att de nya elbilarna ska byggas på ett hållbart sätt för människa och miljö. 

Läs mer om BMW Charging
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ibland ifrågasätts vilket miljömässigt fotavtryck elbilar har "egentligen", speciellt i de delar av världen som främst får sin elektricitet från fossila bränslen. Hos BMW måste dock varje elektrifierad modell bevisa att den över hela sin livscykel, inklusive produktion och återvinning, har ett betydligt mindre klimatmässigt fotavtryck än en motsvarande bil med förbränningsmotor. När det gäller iX3 orsakar den totalt omkring 30 procent mindre koldioxidutsläpp under sin beräknade livstid, jämfört med en BMW X3 med dieselmotor. Det är när ström från ett genomsnittligt europeiskt uttag används för att ladda den. I ett land som Sverige, där merparten av energiproduktionen är klimatneutral, växer den fördelen till omkring 60 procent.

BMW använder samma hållbarhetstänk när det kommer till de råmaterial som behövs för att bygga en elbil. Elmotorn i hjärtat av den kompakta, integrerade drivlinan i iX3 är av så kallad synkron-typ. Ni som kan er elektronik vet att den här motortypen inte behöver magneter för att fungera. Det gör att BMW helt kan sluta använda så kallade sällsynta jordartsmetaller i sina nya drivlinor – metaller vars produktion har kopplingar till omfattande miljöförstöring på de platser där de utvinns ur jorden.

Läs mer om BMWs batteritillverkning
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

För att bygga ett batteri till en elbil behövs kobolt och litium – två andra metaller som ibland utvinns och produceras på helt fel sätt. BMW menar att de har ett stort ansvar som företag för att göra något åt det. De har lyckats minska den mängd kobolt som behövs med omkring två tredjedelar. För att se till att leverantörskedjorna är transparenta köper BMW in all kobolt och litium direkt från certifierade gruvor och skickar det sedan vidare till leverantörerna som producerar battericellerna. Det gör att de vet var mineralerna kommer ifrån och kan garantera att produktionen sker på ett humanitärt och miljömässigt hållbart sätt. 

Nu kanske ni undrar vad som kommer att hända med batterierna när bilen sedan skrotas. Hamnar de på tippen, kanske? Nej, BMW har en plan för det också. För de batterier som fortfarande fungerar väntar ett andra liv i en energilagringsanläggning någonstans. Resten återvinns, så att de dyrbara metallerna sedan kan bli nya batterier. 

BMW är ett företag som tar sitt ansvar på allvar. Det syns också i Dow Jones hållbarhetsindex, som år 2020 utsåg företaget till världens mest hållbara biltillverkare. Det här gör det lite roligare att köra BMW. Men bakom ratten i iX3 är det ännu roligare att känna på kraften i elmotorn när den skjuter iväg en ut på motorvägen med bilen full av barn och packning, ackompanjerat av lågmälda ljudeffekter signerade Hans Zimmer. Destinationen har du redan matat in i navigatorn med den nya My BMW-appen i telefonen via vilken man också kan hitta närmaste laddplats och boka in nästa service. BMW tycker att det ska vara enkelt att köra elbil. Och kul.

BMW iX3. Strömförbr. l/100 km bl. körning: 18,6-19,0 kWh/100km. Utsläpp CO2 g/km: 0

Boka en provkörning online