Nu är Jaguar redo att jaga Tesla

Med chassit från succémodellen F-Pace vågar sig nu Jaguar på ett välgenomtänkt och stort språng. Två starka elmotorer och ett stort batteri gör att Jaguar blir först att utmana Tesla. Till salu efter sommaren – men vi har redan provkört!

Annons
Annons

”Nej, något språng är det inte”, menar Adam Brant, drivlineutvecklare hos Jaguar och ansvarig för drivlinan till nya I-Pace. ”Snarare en tå doppad i vattnet”, säger han skämtsamt. Varje modellserie från märket ska nämligen innehålla en elektrisk version i framtiden. I-Pace ser kompakt ut, snarare som en Golf än en Tesla Model X-konkurrent. Men intrycket luras. Med ett axelavstånd på nästan tre meter och inte fullt 4,7 meters totallängd placerar det I-Pace i ädelklassen för mellanstora bilar. Då passar prisindikationen runt 75–80 000 euro bra. Mer exakt än så vill inte Jaguar precisera och man är också sparsam med tekniska detaljer.

”Vi började bokstavligen på noll med ett blankt papper”, menar Adam Brant. Målet var en elbil som ser ut som och går som en äkta Jaguar. Därmed kunde man utnyttja drivlinans fördelar med kompakta elmotorer och batteriets låga tyngdpunkt. Var och en av de båda permanentmagnetsynchronmotorerna ger 200 hk och totalt 700 Nm i vridmoment.

Annons
Annons
Rulla till toppen