Prov: Tyska stadsbilen e-Go Life – är det en "elbil für alle"?

Premium Det finns redan elbilar. Men det fattas ­något, anser ett företag i Aachen. Den måste vara liten och prisvärd för att ­passa in i stads­trafiken. Nu är e-Go klar för produktion. Fast bara nästan, säger vi.

Prov: Tyska stadsbilen e-Go Life – är det en "elbil für alle"?
Finurlig uppsyn, men kommer Life att synas utanför Tyskland?

Måste en elbil kunna allt som en vanlig förbränningsmotorförsedd bil eller en hybridbil kan? Köra i 200 km/h och sluka hundratals kilometer med korta tankstopp. Ge plats för fyra och en massa bagage.

Nej, menar professor Günther Schuh, chef för e-Go Mobile AG i Aachen. Sådana allkunniga elbilar finns nästan inte idag och de som finns är fortfarande ganska dyra. Därmed utestänger man en köpargrupp som vore betjänt av en helt annan elbil. Människor som jobbar inom hemsjukvården eller helt enkelt bara behöver köra kortare sträckor. Ställer de en elbil för 400.000 kronor eller ännu mer framför dörren? Knappast. 

Det är i korthet bakgrunden till e-Go Life. Den stötte dock plötsligt på patrull genom inte längre levererbara komponenter, företagsövertaganden, patenträttigheter och skärpta utsläppsprocedurer hos leverantörer.

Det har löst sig och produktionen ska starta i mitten av mars men redan nu har vi kunnat provköra en blå testbil med toppmotorn 60 (60 kW/82 hk).

Räckvidden i Life 60 anges till 184 kilometer, med gamla NEDC-normen. Någon WLTP-siffra finns inte. Räckvidden i praktiken torde därför vara runt 15 mil, och ännu mindre vid kylig väderlek. Batteripaketet i Life 60 är 23,9 kWh. Laddtiden i ett vanligt vägguttag (Schuko 230V) anges till 9,8 timmar.

e-Go Life är ganska hög med ordentligt med luft i hjulhusen. Likaså är de i stort sett sidostödsbefriade stolarna högt monterade. Man kan kliva in utan att behöva böja alltför mycket på kroppsdelarna och sedan blicka ut i ögonhöjd med suvförare. 

Exteriören har onekligen en viss knubbig charm. Fronten ser lite glatt förvånad ut med grodögon som strålkastare. Bakpartiet har runda bakljus, integrerade i bakluckan av glas. Därunder en antydd diffusor som får betraktas som ett gott skämt från tillverkaren. Helhetsintrycket är rätt kul.

Karossen är tillverkad av plast. Något som märks på de generöst tilltagna skarvarna. De är tekniskt nödvändiga eftersom materialet utvidgar sig vid värme och krymper vid kyla. Fördelar är låg vikt och okänslighet mot rost.

Klimatanläggning kostar motsvarande 17 000 kronor extra.

Life 60 med det tyngsta batteriet väger under ett ton, uppger e.Go och den drar iväg på ett övertygande sätt. Elmotorn där bak, under det 140 liter lilla bagageutrymmet (maximalt 680 l), sätter blixtsnabbt fart på bakhjulen. Även vid 100 km/h kan man prata om kännbar acceleration. Men full effekt kostar på och efter 45 sekunder begränsas den. Först efter en kort avkylningsfas är den tillgänglig igen.

Till och med runt 130 km/h rullar Life stabilt, trots det korta axelavståndet. Men bilens specialitet är stadstrafik. Det märks inte minst på den snäva kurvradien på runt nio meter som medger att man vänder på en femöring. Det plus en längd på 3,45 meter gör det lätt att både hitta och glida in på en parkeringsplats.

Vid all sådan snurrkörning har man hjälp av den överdrivet lättgående servostyrningen. Lika irriterande är den vid lite mer aktiv körning: ingen feedback, ingen transparens. Ingenjörerna hos e-Go säger sig också vilja finjustera styrningen före produktionsstart. Vi hoppas att de även lägger lite tid på att stämma av fjädringen som är lite stelbent över vägskarvar och andra ojämnheter.

Även baktill räcker takhöjden till för storvuxna.

Det är avstämningar som är möjliga att genomföra. Den lätt rustika interiören däremot, får man leva med eftersom priset ligger på motsvarande 160.000 kronor, inklusive batteri. Men e-Go är redan ute efter partners för lyxigare versioner med läder och ännu mer. En fyradörrars version finns i planerna men först ska den lilla illbattingen ut på marknaden. 

Elbilen e-Go Life är genomtänkt byggd, med smarta former och kul att köra. Den rustika inredningen kan man acceptera med tanke på det vettiga priset. Däremot är det störande att Life inte klarar snabbladdning ännu.

Hittills finns inga planer på försäljning utanför Tyskland. Företaget planerar att bygga 10.000 e-Go Life per år.

Neue Europäische Fahrzyklus (NEFZ) är det tyska namnet på NEDC. Man får därför räkna med att räckvidden blir kortare i praktiken.