Prov: Mini Cooper S E – bättre köp än BMW i3?

Premium MINI COOPER S E // Allas vår favoritgokart Mini har elektrisk draghjälp av moderbolagets elbil i3, men den får endast framhjulsdrift. Är detta ännu ett framgångsrecept?

Prov: Mini Cooper S E – bättre köp än BMW i3?
Gömd under kamouflaget hittar vi en femton millimeter högre kaross och en kraftig eldrivlina.

Detta ingår i provkörningen:

• Vad är nytt?

• Hur är den att köra?

• Nördfakta

• Borde jag köpa en?

 

VAD ÄR NYTT?

Är man petig har vi faktiskt redan sett el-Minin så tidigt som 2008. Låter det märkligt? Det är det inte. 2008 rullade nämligen en flotta på 600 Mini på Europas vägar, var och en utrustad med tekniken som senare skulle sitta i BMW i3. Naturligtvis var bilarna knappast förseriebilar: det stora batteripaketet låg exempelvis bakom framsätena och lämnade ingen plats för baksätet.

Den nya Mini Electric, som produceras i Oxford från och med november 2019 och hittar sin väg till bilhandlarna i början av nästa år, är dock betydligt lättare att leva med till vardags trots att bilen återigen använder sig av i3-tekniken. Den här gången sitter nämligen det T-formade och vattenkylda 38-kWhbatteriet under golvet som sig bör.

Eftersom battericellerna positioneras både liggande och stående, blir Mini E en aning högre än sina icke elektrifierade syskon. För att bibehålla den optimala markfrigången fick man höja karossen med 1,5 centimeter. Det något märkliga formatet kamoufleras med hjälp av modifierade fram- och bakkjolar samt ändrade hjulhus.

Tekniskt fick chassit med sin påkostade multilänkbakaxel justeras för de 130 extrakilon som batteripaketet väger. En trevlig bieffekt blir en nästan idealisk viktfördelning och en Minitypiskt låg tyngdpunkt. A-stolparna har även de förstärkts för att öka bilens vridstyvhet, eftersom märkets bilar lever på sitt rykte att vara gatlegala gokarter, oavsett drivlina.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

El-Minins närmaste konkurrent är modellsyskonet Cooper S, som ställer sina 192 hk samt 280 Nm från en tvåliters turbobensinare mot hybridsynkronmotorns 184 hk och 270 Nm, som dock tillhandahåller all sin kraft steglöst och redan från start på bästa elbilsmanér. Accelerationen känns i ryggraden och bilen upplevs faktiskt vara mycket snabbare än stoppuret vill erkänna.

7,5 sekunder till hundra knyck låter ju visserligen inte så värst sportigt men blir en upplevelse i en bil som Mini Electric!

Greppförluster tas om hand av ett nyutvecklat system som kallas för ARB och som reglerar elmotorn betydligt snabbare än konventionella system. Som resultat gör Minin inte heller bort sig i snabba kurvor trots sin högre vikt. Styrningen förblir exakt även under lastväxling och precis så gokartaktig som vi är vana vid från märket.

Energiåtervinningen kan, i motsats till organdonatorn i3, ställas i två lägen: Antingen via gaspedalen med en märkbar fördröjning vid gasuppsläpp, eller så frikopplas den 1 350 kg tunga bilen. Det sistnämnda är en välsignelse för nybörjare.

Vill man bromsa konventionellt går det såklart också bra. Mini Cooper S E använder sig av bromssystemet från förbränningsbrodern Cooper S.

NÖRDFAKTA.

Digitaliseringens tidsålder har naturligtvis inte gått förbi Mini helt obemärkt. När Cooper S E släpps i början av nästa år kommer den som första modell från det anrika märket att använda sig av heldigitala instrument. Tyvärr fick vi inte se det färdiga resultatet i vår provbil.

BORDE JAG KÖPA EN?

En Mini är alltid ett bra köp känns det som och den elektriska varianten kommer säkerligen inte att vara ett undantag. Riktigt trevliga köregenskaper paras med en utsläppsfri drivlina som bygger på den beprövade i3-tekniken. Räckvidden förväntas hamna någonstans norr om 300 kilometer och prismässigt borde Mini E positioneras ett par snäpp under BMW i3. Till en början kommer elbilen endast som tvådörrars, dock ligger en mer familjevänlig dörrkonfiguration nära till hands.