Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic – ”det är genialiskt!”

"Hej Mercedes, vem är du?" Perso­n­kemin med Mercedes nya infotainment­system MBUX stämmer direkt. Men förtjänar EQC stjärnan i grillen? Vi åkte till Norge för en första bedömning.

Annons
Annons

Provkörningen startar i, om inte världens, så i alla fall ett av världens största parkeringsgarage för elbilar. På Oslos flygplats Gardermoen finns parkeringshuset Vulkan med 102 laddstolpar och de flesta är upptagna. Det är en ovanlig syn att se så många uppkopplade fordon samtidigt.

Det fortsätter likadant i centrala Oslo där varannan bil man möter är eldriven. Att lanseringen av Mercedes EQC äger rum här är alltså ingen tillfällighet. EQC är en viktig lansering för Mercedes och Norges elbilshistoria är viktig för omvärlden – trots att alla länder inte har samma förutsättningar i form av olje- och laxrikedomar är de ett föregångsland i detta avseende.

Jag hade innerligen hoppats att Mercedes EQC:s design skulle vara mer övertygande i verkligheten än på bilder. Men nja … Ur vissa vinklar ser den oformlig och rund ut, som en gravid GLC.

Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic –
Sittpositionen i förhållande till ratten, och innerutrymmena, är som i Mercedes GLC, däremot är instrumentpanelen låg, inte så där suvig som man blivit van vid i det tuffa suvsegmentet.
Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic –
Mycket snygg grafik och smart app – dessvärre finns inte alla laddpunkter inlagda i systemet ännu.

På plats bakom ratten känner man igen Mercedesratten, mittkonsolen och den jättebreda instrumentskärmen, men resten är nytt. Instrumentpanelen är klädd i ett vinylliknande tyg som är bra mycket snyggare och trevligare att ta på än den vanliga grova plasten. Ventilationsutblåsen är bronsfärgade och rektangulära istället för runda och kromfärgade. Under den långa pekskärmen löper en hylla också den i metalliclackad finplast. Där syns redan dammkorn fastän Mercedespersonalen nyligen varit där och putsat med mikrofiberduk.

Miljön är annorlunda, men personligen tycker jag att den känns som en halvhjärtad kompromiss mellan futurism och Mercedesklassicism. Lite halvfeg. Det var dagens ris. Nu till rosorna.

De två asynkrona elmotorerna vaknar utan minsta ljud. Den ekonomiskt sinnade elmotorn driver framhjulen medan den bakre som driver bakhjulen har fått mer vrid och prestanda.

Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic –

Vi rullar ut på Norges vägar. Den senast körda bilen sitter i muskelminnet. Audi e-tron. Och första reaktionen är att styrningen i EQC är mer direkt och bjuder på mer motstånd än i el-Audin. Även gasresponsen är häftigare och eventuellt lite mer svårdoserad. Det är inte samma lugna körupplevelse som i e-tron, EQC har mer temperament i stil med Tesla och I-Pace. Jag får hjulspinn lite här och där. Så här långt är EQC utan tvivel en riktig Mercedes i konfigurationen.

Med rattpaddlarna kan man välja ”växel” eller kalla det återvinningsläge. En nedväxling ger D- eller D–, där det senare motsvarar vad man i elbilskretsar kallar för One Pedal Drive. Man kan alltså köra och bromsa bara genom att gasa eller släppa gasen för att skapa bromsverkan eller mer korrekt återvinningseffekt som liknar en kraftig inbromsning.

Sedan har man det neutrala läget som endast återvinner lite grann och D+ som innebär full frirullning. I kombination med detta har vi de olika körlägena, Eco, Comfort, Sport, Max Range och Individual.

Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic –
MBUX-systemet är färgstarkt, snyggt och användarvänligt. Navigationen med Augmented Reality-funktionen som har livekamera och interaktiva pilar är riktigt bra. Däremot imponerar inte förarmiljön lika fullt, den ser bättre ut på bild än i verkligheten.

Max Range-läget är genialiskt! Som namnet antyder ser det till att körningen eko-optimeras för minsta möjliga energiförbrukning. Detta sker bland annat genom att bilen analyserar vägen och framförvarande trafik och ger rekommendationer för när du ska släppa gasen (som i Audi), men det finaste med detta läge är det inbyggda motståndet i gaspedalen. Accelerationen är sänkt och när du når tillåten hastighet infinner sig det fejkade motståndet. Så länge du inte trampar förbi det kör du alltså ekonomiskt.

Detta är en personlig favoritfunktion bland marknadens elbilar för det blir så tydligt när det är dags att besinna sig och man kan trycka stenhårt på gaspedalen. Bilen accelererar lika varsamt upp till laglig hastighet oavsett din iver. Men trampar man förbi det haptiska motståndet blir den lika snabb och vridmomentsstinn igen.

Och det är ett otroligt bett i Mercedes EQC, 765 Nm är sportbilsprestanda! Man hör knappt elmotorerna, elvinandet är sannolikt det bäst maskerade bland alla just nu existerande (bortsett från Model 3 som jag inte kört). Men å andra sidan noterar jag lite mer vägljud än i e-tron. Och hur tänkte man på Mercedes när man programmerade in backljud? Det låter som en lastbil. Pip-pip-pip. Hoppas innerligen att detta går att stänga av, det glömde vi mitt i förskräckelsen bort att undersöka.

Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic –
Den långa vertikala ljusrampen gör Mercedes EQC lätt att känna igen i mörkret.
Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic –
Veganskt ”läder” är snyggt och ligger i tiden, tillval för 5 200 kronor. För de som fortfarande önskar klassiskt läder finns det såklart att välja till, för 16 000–19 000 kronor.

Vi vindlar fram bland fjordarna i 100 km/h och de norska vägarna är faktiskt betydligt sämre än jag föreställt mig. EQC hamnar i gungning, diagonal till diagonal. Var är Mercedesgunget? Men så kör vi i stan och genom tätorter i lägre tempo och det fina premiumböljandet infinner sig. Mercedes EQC är dock inte lika luftig vare sig i kupén eller fjädringen som Audi e-tron. Detta är helt klart den sportigare typen av dessa två.

MBUX är namnet på Mercedes senaste infotainmentsystem, det är färggrant, användarvänligt och framför allt grafiskt snyggt. Det är mycket roligare att använda än Audis senaste MMI som är relativt snålt på färger och illustrationer över hur eltekniken jobbar under skalet. Känsla och respons är vassare.

Så hur långt kommer man med bilen? Vi hade inte möjlighet att räckviddstesta EQC under vår korta tur, men Michael Kelz, som är ansvarig för EQC hos Mercedes berättar att man kan räkna med 360 km körning i 20 grader och 260 km vintertid. Även om Mercedes EQC har ett mindre batteri än andra eldrivna konkurrenter är 80 kWh nettosiffran – ganska nära e-tron som i nettoutförande också ligger närmare 80 än 95 kWh.

Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic –

Att tillverkarna kommunicerar batterikapacitet på olika språk är lite förvirrande. Precis som laddsituationen. De som redan lever med elbil har förmodligen hittat sitt sätt för hur man ska lägga upp snabbladdningen under långresan och sina vattenhål för vardagens uppladdningar.

Men säg att man är nybörjare så är det som att komma in i en anarkistisk värld där olika leverantörer kräver olika former av betalningssätt, laddbrickor och medlemskap. För att inte nämna de olika tarifferna – vissa tar betalt per kWh, andra per minut och vissa har en enhetstaxa oavsett tankad ström/tid.

Detta har biltillverkarna försökt råda bot på. Bland annat genom att samarbeta inom IONITY-projektet (Audi, BMW, Ford, Mercedes, Porsche och VW) som är ett nätverk av kraftfulla DC-laddare som ska byggas strategiskt (400 st) runtom i Europa. De ger maximalt 150 kW även om EQC som mest kan ta emot 110 kW under laddning.

Mercedes laddingenjörer menar att de gjort en avvägning mellan kostnad, kundbehov och batteriets livslängd. 150 kW kräver kraftigare och dyrare prylar. Enligt Mercedes sker 80 procent av all laddning med AC-laddning hemma eller på jobbet och bara 20 procent med DC-laddning.

Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic –
CCS-standard med maximal laddkapacitet på 110 kW. Luckan är inte lika lyxig som den i e-tron som öppnas elektriskt. Den skyddande plasten känns lite skral.

Därtill har man försökt underlätta livet ytterligare för elbilsägarna genom att upphandla avtal med de olika laddstolpsleverantörerna för att man ska slippa ha just sjuttioelva olika medlemskap. I Sverige är man nästan i mål och räknar med att ha löst det innan bilen levereras till hösten.

Och hur hittar man då till stolparna? Via navigationen eller den Mercedes Me-specifika appen. Vi testar, jag tilltalar MBUX genom röstkommandot. ”Hej Mercedes!” ”Hej, hur kan jag hjälpa dig?”, svarar bilen. ”Ta mig till Stockholm.”

Bilens navigationsystem kalkylerar rutten och föreslår passande laddstopp – det ena föreslagna laddstoppet är på en 50 kW-station trots att det ligger kraftfullare tankställen längs med vägen hem. Och det är just detta som göra att tekniken inte upplevs som hundraprocentig ännu – det var samma sak i Audi e-tron.

Därför känns det fortfarande mer betryggande att vara sin egen navigatör och skanna av laddmöjligheterna med hjälp av hemsidan www.uppladdning.nu. Andre Börold, som jobbar med dessa frågor hos Mercedes blir eld och lågor när vi diskuterar detta under pressmiddagen – jag visar honom hjältarna och initiativtagarna bakom hemsidan. Nikolay Shishkov och Tommy Engkvist, två elbilsentusiaster som tagit saken i egna händer.

Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic –
EQC har två olika grillar. Denna och den du ser i början av artikeln. Vilken gillar du bäst?

Andre Börold medger att det inte är helt lätt att få med alla laddstationer i deras system. Uppladdning.nu är mer komplett eftersom det bygger på att privatpersoner bidrar med info till skillnad från Audi och Mercedes som köper information från ett företag som heter DCS (vilket förklarar varför inte heller e-tron alltid lyckas presentera de bästa/snabbaste laddstolparna längs med vägen). Andre Börold menar att det kräver förhandlingar och alla laddstolpsägare är inte lika övertygade om varför de ska ansluta sig till deras nätverk. 

Det är en spännande tid nu med omställningen från gammel-biltillverkning till ny-biltillverkning med nya aktörer och nya utmaningar. EQC har klarat det första eldprovet, nu återstår att se hur väl den säljer och hur långt den kommer. Alla sådana uppgifter är tillverkarna förtegna om men enligt Jürgen Schenk ska Daimler ha upphandlat och säkrat batteriproduktionen för en tid framöver så det ska åtminstone inte vara en flaskhals just nu. Vi får se.

Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic –
Till skillnad från hur Audi gjorde med e-tron har Mercedes inte tagit emot förbeställningar på EQC i Sverige. Orderböckerna öppnade den 6 maj och under kvällen hade ännu inga förbeställningar kommit in. Hur stor produktionsvolym man har för modellen totalt vill man inte kommunicera, inte heller hur många man förväntas sälja i Sverige. Det återstår att se om EQC blir en vanlig syn på svenska vägar.
Vi har provkört Mercedes EQC 400 4Matic –
Annons
Annons
Rulla till toppen