Prov: Volkswagen Passat GTE – en riktig fullträff

Premium Storsäljande VW Passat får en uppdatering i sin åttonde generation. Små yttre ändringar men mycket nytt under skalet. Laddhybriden Passat GTE är den mest sålda laddbara bilen i Sverige och nu får den bättre räckvidd vid ren eldrift.

Prov: Volkswagen Passat GTE – en riktig fullträff
Ny stötfångare och nya LED-strålkastare markerar att det är en ”ny” Passat.

Vi har provkört den faceliftade versionen av den omåttligt populära Passat GTE – nu med energitätare batteri och längre räckvidd på el. Dessutom hel del andra finfina uppdateringar.

Detta ingår i provkörningen:

• VAD ÄR NYTT?

• HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

• NÖRDFAKTA.

• BORDE JAG KÖPA EN?


VAD ÄR NYTT?
Det är en tekniskt omfattande uppdatering men det är inte så mycket som syns utanpå. Finliret är nya stötfångare och ny kylargrill. Passat-bokstäverna sitter nu centrerade baktill under Volkswagensymbolen och bilen har fått nya LED-strålkastare, LED-varselljus, LED-dimljus och LED-baklyktor. Som tillval kan man beställa Matrix aktiv ljusbild och då kommer rinnande blinkers på köpet.

Desto mer har hänt under skalet. Passat GTE har ett nytt batteri med högre energitäthet. Antalet celler är detsamma som förr liksom storleken men det är 10 kg tyngre – mer koppar helt enkelt. Ökningen är 31 procent, från 9,9 kWh till 13,0 kWh. Det innebär att räckvidden vid körning enbart på el ökat till 55 km enligt nya normen WLTP. Enligt NEDC-normen är räckvidden 70 km. Man kommer nu 20 km längre på el än tidigare. En väsentlig förbättring. En annan nyhet är att alla motorer till Passat får partikelfilter, oavsett om de drivs av diesel eller bensin.

Kompetent, rolig, bränslesnål – men kanske lite tam design.

Volkswagens tekniker har minskat antalet körlägen från fem till tre: 

E-MODE: Går bara på el.

GTE: Sportig körning, utnyttjar hela systemets kraft. GTE startas med en egen knapp på mittkonsolen och ändrar karaktären både hos bensinmotorn och elmotorn – de blir rappare och kvickare. GTE-läget ändrar även stötdämparresponsen, pedalkänslan och styrningen, som blir mer direkt. Bilen byter verkligen känsla. En ljudgenerator ger riktigt kul ljud när man gasar på.

HYBRID: Väljer automatiskt mellan elmotorn och TSI-motorn. De två ytterligare lägena som fanns tidigare är inkorporerade i hybridläget. Du kan ställa in systemet beroende på om du vill ladda batteriet mer eller bibehålla laddnivån.

På insidan fortsätter innovationerna. Passat har fått en 11,7-tums digital instrumentskärm och kapacitiv ratt. Den är alltså beröringskänslig och känner om föraren släppt taget eller bara slappat till – då piper en varningssignal. De digitala instrumenten konfigureras via en knapp på ratten och kräver lite tillvänjning. 

Nya Passat är fullsmockad med olika system. Spektakulärt är Travel Assist som innebär att bilen delvis kan köra sig själv i marschfart. Passat är första VW att få det. Systemet samverkar med den adaptiva farthållaren ACC och reagerar på fartbegränsningar, tätorter, kurvor, rondeller och korsningar och anpassar farten därefter.

Vi provade det och flyter man iväg mot grannfilen durrar ratten och styr emot. Det verkar inte vattentätt eftersom det missade någon gång. Dessutom larmade det i en bil trots att körningen var i högsta grad aktiv. Det kan möjligen bero på att detta var förseriebilar.

Fulladdad kommer nya Passat GTE 55 km på ren el. Normalföraren kan fixa en stor del av körningen helt på el och får därmed låga kostnader.

IQ.DRIVE är samlingsnamnet för alla assistanssystem (även Travel Assist). Där ingår Side Assist, Front Assist inklusive fotgängarskydd, Lane Assist, Trailer Assist, Emergency Assist och Park Assist.

Nytt för Passat är Emergency Steering Assist som via bromssystemets ingripande förbättrar säkerheten vid plötslig undanmanöver.

För den uppkopplingsberoende är Passat först med att få VW:s nya Matrix MIB3 och den erbjuder för första gången trådlös integrering av iPhone-appar. Passaten är numer ständigt uppkopplad via en OCU med eget SIM-kort.

Gröna Passat på Rhens grönblåa vatten. GTE lär få samma flyt i sin försäljning.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Det som först slår mig när jag startar med fulladdat batteri är tystnad (den startar alltid i eldriftsläge). Inte nog med att den i princip är ljudlös på eldrift. Bortsett från drivlinan är Passat en mycket tystgående bil.

Alltså sveper man på och enda bekymret man har är om man ska vara snål-August och se hur långt man kommer med det nya, starkare batteriet eller om man ska köra normalt. Eller ha pjäxan i durken...

Jag hade kunnat köra testslingan bara på el men det går ju inte an. Tryck på GTE-knappen och plattan! Bilen ändrar verkligen karaktär och blir riktigt rolig – och lite för snabb för de vindlande småvägarna bland kullarna ovanför floden Rhen.

Den nya digitala instrumentskärmen är ett lyft för insidan. I övrigt ordning och reda som vanligt.

Drivlinan är imponerande smidig med sin kombination av liten (men stark) bensinturbo och elmotor.

I övrigt är den precis så solid och nästan provokativt effektiv som VW:s senare produkter. Man sitter bra, har tydliga instrument (nu digitala) och förnuftiga reglage, rätt placerade.

NÖRDFAKTA.
Om du vill skriva grannen på näsan att du just mottagit din nya VW Passat så visa den bakgrundsbelysta Passatloggan på instrumentpanelen samt att namnet Passat nu är centrerat (i stora bokstäver) på bakpartiet under logotypen. Danska hifiexperten Dynaudio har utformat det 700 watt starka ljudsystemet som låter utmärkt, men är tillval.

Laddning från helt tomt batteri via ett interface i bilens front och ett 230-voltsuttag tar fem timmar och 30 minuter eller fyra timmar och 30 minuter med en laddbox eller en laddstation på 360 volt.

1,4-liters bensinturbo samt elmotor som är integrerad i DSG-lådan. Kompakt och effektivt. Batteriet i nya GTE är inte större, men starkare och 10 kg tyngre.

Batteriet i nya Passat har 31 procent ökad energikapacitet vilket ger 20 km längre räckvidd.

BORDE JAG KÖPA EN?
Absolut! I alla fall om du har behov av en välbyggd, rymlig, komfortabel, kvick och miljöskonande bil utan några allvarliga brister. Det svenska priset var inte fastställt vid vår provkörning men Volkswagen Sverige har gjort en poäng av att prisbilden bibehållits gentemot föregångaren. Det borde i så fall även gälla GTE som innan kostade 438 000 kronor med 10 000 extra för kombin som i princip alla köpte.

VW Passat GTE har varit Sveriges mest sålda laddbara bil de senaste åren och produkten har bara blivit bättre. Den är, vilket kan komma bort ibland, grymt bränslesnål. Frågan är hur bonus utfaller. Troligen mellan 20 000 och 30 000 kronor.

Andrahandsvärdet borde vara bra, i alla fall de närmaste åren.