Prov: Uppdaterade Hyundai Ioniq Electric får längre räckvidd och en mängd förbättringar

Premium Hyundai var tidigt ute på elbilsmarknaden med Ioniq electric, en modell som inte stack ut men ändå erbjöd en diskret charm i sitt segment. Nu har Ioniq electric uppdaterats med ett antal betydelsefulla förbättringar. Och den är fortfarande lika diskret charmig.

Prov: Uppdaterade Hyundai Ioniq Electric får längre räckvidd och en mängd förbättringar
Ioniq ser sportig ut men skenet bedrar, den är lika sävlig som förut.

VAD ÄR NYTT?
Medan andra tillverkare pratar om deras kommande första generation elbilar visar Hyundai upp en uppdaterad Ioniq electric. Som förväntat är det inte alltför många skillnader mot föregångaren – men det är ändå betydelsefulla förbättringar som Hyundai gjort med Ioniq electric.

På utsidan syns nya LED-lampor fram och bak, plus den nya grillen med näsborrar på varsin sida om emblemet som är de tydligaste nyheterna. Näsborrarna kan öppnas och stängas beroende på om de inre komponenterna behöver kylas eller inte. Fälgarna har också fått sig en omgång, de står ut klart tydligare än innan och är givetvis optimerade för lågt luftmotstånd.

Inuti bilen har det hänt saker, nu finns en stor och bra 10,25-tums pekskärm som tillval och många av de fysiska knapparna har fått maka på sig för beröringskänsliga diton. Går man inte för en premiumutrustad bil får man en sjutums pekskärm istället, den fick vi däremot ingen chans att pilla med.

Fast de riktigt stora nyheterna sitter ännu längre in i bilen. Batteriet har ökats från 28 till hela 38,3 kWh och är nu även vätskekylt. Kylningen ska bland annat hjälpa till med att kapa tiden som krävs vid laddstationen.

Den nya skärmen med touchknappar sitter högt och centralt på panelen.

Ställer man sig vid en laddare som klarar av att ladda bilen med 100 kW tar 0 till 80 procent 54 minuter, man hinner alltså med ganska mycket innan det blir dags att rulla vidare. Intressant är att det endast tar 3 minuter extra till 80 procent med en laddhastighet på nu för tiden väldigt långsamma 50 kW.

Däremot är Ioniq inte tänkt som en långfärdsbil och med 311 kilometers räckvidd enligt WLTP skulle det bli en del laddstationsbesök. Däremot klarar sig många fint på 30 mils räckvidd för det dagliga pendlandet och köper man en Ioniq har man förhoppningsvis en laddbox hemma som enkelt laddar bilen fullt över natten. Ombordladdaren klarar av 7,2 kW och fyller 80 procent på lite över sex timmar som bäst.

Elmotorn har tagits från den svagaste varianten av Kona electric och är på 100 kW, eller 136 hästkrafter. Det är 16 hästar fler än i tidigare Ioniq och motorn ska enligt Hyundai vara effektivare nu.

En av de större nyheterna hittar du varken i eller på bilen, nu finns det nämligen en app att ladda ner till din telefon. Där går det att se laddstatus, styra luftkonditioneringen och se bilens position. Man får även en notifikation om man lämnar bilen olåst och då kan man använda appen för att låsa.

Om bilens larm går plingar det även till i mobilen. Man kan kolla tillbaka på tidigare turer och se sträcka, snitthastighet, topphastighet och förbrukning. Däremot går det inte att se vart det har körts någonstans, så vill man spionera på sin partner får man köpa en annan bil. Internettjänsterna är gratis de första fem åren.

Baklamporna är omarbetade.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Likt förra generationen är Ioniq inte snabb. Den har faktiskt samma 0–100-tid som tidigare trots de extra hästkrafterna. 9,9 sekunder i Sportläget är inget att skryta med. I de tråkigare lägena blir accelerationen något långsammare, i Ecoläget är det tydligt att man inte tillåts bränna på fullt. Det här är definitivt ingen bil man köper för en sportig körupplevelse. 

Ioniq övertygar däremot på många punkter. Styrningen är lätt och tillräckligt direkt för att funka fint vid vardagskörning, den kräver inte mycket rattande och därmed blir körningen avslappnad.

Kraften räcker till även om jag skulle hålla mig borta från Eco- och Eco+-läget då dessa gör att bilen känns lite väl slö. I Normal och Sport känns det aldrig som det saknas kraft även om det ibland skulle vara skönt med lite mer kräm. 

Det är förstås möjligt att mer eller mindre fullständigt köra utan att använda bromspedalen och låta de regenerativa bromsarna sköta jobbet istället. Håller man in den vänstra paddeln bakom ratten tar de regenerativa bromsarna i för fulla muggar för att få bilen ner till stillastående.

Det krävs som oftast lite tillvänjning för att kunna köra med en pedal men när man väl fått känsla för det funkar det nästan perfekt. I lite motlut klarar tyvärr inte bilen av att stå still med enbart vänsterpaddelns hjälp, ska sägas.

Slank för minsta möjliga luftmotstånd. De nya fälgarna ser fräcka ut.

Man sitter helt okej, jag hade velat att ratten gick att dra lite närmare kroppen men jag kan ändå få till en klart godkänd körställning. Det är inte heller särskilt mycket buller inne i kupén och det tillsammans med en fjädring som gör jobbet man kan förvänta sig i den här klassen ger fin komfort över lag. 

NÖRDFAKTA.
En av Hyundai Ioniq electrics största fördelar är dess effektivitet. Den förra generationen blev utsedd till den mest effektiva ecobilen av tyska ADAC. Den nya fortsätter på det spåret.

Under provkörningen klarade sig bilen på runt 13 kWh per 100 km. Det kan delvis tillskrivas bra aerodynamik, Ioniq har en luftmotståndskoefficient på 0,24. Samma som Tesla Model S men 0,01 sämre än Model 3.

BORDE JAG KÖPA EN?
Batterikapaciteten och räckvidden kan ses som snål i jämförelse med andra modeller på marknaden men priset och en fantastisk effektivitet gör detta till en av de attraktivare elbilarna på marknaden om man har möjlighet att ladda på ett smart sätt nära hemmet.

Kan man ladda hemma, gratis på jobbet eller vid stormarknanden blir bilägandet mycket billigt.

Turligt nog är Ioniq electric mer än bara billig, det är en härlig bil även om man helst inte tar den på alltför långa utflykter.