Prov: Nya Nissan Leaf får 62 kWh batteri och 214 hk – men borde du välja Tesla istället?

Premium Världens genom tiderna mest sålda elbil heter Nissan Leaf. En uppdaterad version med starkare motor och större batteri är 70.000 kronor billigare än billigaste Tesla Model 3. Men är Leaf ett bättre köp?

Prov: Nya Nissan Leaf får 62 kWh batteri och 214 hk – men borde du välja Tesla istället?

VAD ÄR NYTT?
Nissans Leaf kom 2010 och är med marginal världens mest sålda elbil genom tiderna. Fram till och med 2018 har det byggts 363.940 stycken. Tvåan på maratontabellen är Tesla Model S som då låg på 243.200 exemplar.

2017 kom generation två av Leaf som blev bättre på alla vis och försäljningen fördubblades nästan och landade på hela 81.840 under 2018. 

Den första generationen Leaf hade 110 hk och batteriet var på 24 kWh, vilket gav en räckvidd på dryg tio mil. Generation två från 2017 hade från start 147 hästar, ett batteri på 40 kWh och en räckvidd på 27 mil enligt WLTP. Dagens provkörningsbil är en uppgraderad version 2.0 med 214 hk, ett batteri på 62 kWh och en räckvidd på 385 WLTP-km. Utvecklingen går verkligen framåt!

Mycket sköna stolar som är högt monterade, tyvärr går inte ratten att ställa i längsled. Moderna självköringssystem, men aningen daterad grafik på navigatorn.

Den mindre 40 kWh-modellen säljs fortfarande, och kostar från 397.000 kronor, medan den starkare e+ startar på 461.500 kronor, inkluderat merutrustning för 11.500 kronor. Kraftigare motor och större batteri kostar alltså cirka 50.000 kronor extra.

En större åttatums infotainmentskärm och nedladdningsbara uppgraderingar är andra nyheter, och i framtiden kommer det att gå att ladda tillbaka ström från bilen till nätet.  

Nytt är även att man kan lägga till 23.000 kronor för att få snabbladdningsmöjlighet på 100 kW. Ett tillägg som i praktiken är helt värdelöst, då den möjligheten att ladda 100 kW (istället för 50 kW) inte finns i Sverige.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Det som verkligen borde har uppdaterats är rattens justeringsmöjligheter. Den som någon gång kört en Leaf vet att man tvingas sitta med antingen raka armar eller böjda ben, som i en äldre Alfa Romeo, eftersom ratten bara kan justeras uppåt/nedåt och sitter långt fram. Det känns väldigt märkligt. Men i övrigt sitter man skönt i rejäla stolar och ganska högt.

Under huven finns konverter, elmotor och det är välfyllt som i en förbränningsmotorbil. Ser inte så modernt ut.

0–100 km/h går på 7,3 sekunder vilket betyder att Leaf nu är kvick som en BMW i3. Motorn är ljuvligt mjuk, responsiv och alldeles tillräckligt stark för all vardagskörning. Men Hyundai Kona Electric är ännu kvickare. Och BMW i3 är mycket sportigare att köra.

Är det halt ute kan det bli svårt med fästet om man gasar på och bilen är tämligen följsam i fjädringen trots att den styvats upp en aning samtidigt som den hissats upp fem millimeter för att ge plats åt det större batteriet som höjer vikten med 132 kg, till 1.887 kg. Det är rätt mastigt, en BMW i3S väger in på 1.385 kg. 

Nya Leaf är alltså snabb men den bjuder inte på en spänstig sportbilsupplevelse, även om styrkänslan är helt okej. Det kränger en del.

214 hästkrafter ger bra acceleration men på långresa går laddningen tyvärr ganska långsamt. Leaf är en trivsam pendlarbil, men konkurrensen i klassen är stenhård.

Men för vardagsbilisten är Leaf fantastiskt fin och fjädringskomforten är dessutom riktigt bra. De extra hästkrafterna sitter inte heller ivägen vid omkörningar eller när man accelererar på motorvägspåfarter. 

När det gäller självkörning och elektroniska förarhjälpmedel och även säkerhetsutrustning ligger Nissan Leaf mycket långt fram, här känns den verkligen modern.

NÖRDFAKTA.
Namnet Leaf betyder inte att den ska vara miljövänlig som ett blad. Nejdå, det är en förkortning, det här är Nissans "Leading Environmen-tally friendly Affordable Family vehicle". Nu lärde vi oss något nytt! 

BORDE JAG KÖPA EN?
Det korta svaret är nej. Lyxversionen e-tekna med extra allt är inte värd prispåslaget, speciellt inte de 23.000 kronorna extra för att bilen ska klara av 100 kW snabbladdning – vilket den inte kan av tekniska skäl! Vi kom som mest upp i en laddeffekt på 43,6 kW.

Laddluckan sitter längst fram, där man ännu hellre hade haft ett bagageutrymme. Hemmaladdningslucka till höger, max laddhastighet 6,6 kW – inte imponerande.

Däremot anser vi att det är värt att köpa den starkare motorn och det större batteriet eftersom bilen blir mycket trevligare att leva med och förmodligen kommer stå sig bättre på andrahandsmarknaden.

Men den provkörda lyxversionen är för dyr jämfört med den billigaste Tesla Model 3. 70.000 kronor mer är Teslan definitivt värd.

Återstår så frågan om Nissan Leaf är det bästa köpet bland lite billigare elbilar. Vårt svar är tyvärr nej. Kia e-Niro ger mer för pengarna och för den som vill ha en avslappnad och prisvärd pendlarbil ger uppdaterade Hyundai Ionic Electric mer för pengarna.

Och snart kommer även Peugeot 208/Opel Corsa i spännande elversioner.

Men det som framför allt gör att vi tvekar på uppdaterade Nissan Leaf är givetvis VW ID.3 som kommer efter årsskiftet. Den bilen kan sätta en ny standard för kompakta elbilar – om Volkswagen infriar alla löften.

Nissan Leaf fick fart på försäljningen med generation två och var världens tredje mest sålda elbil under 2018, efter Tesla Model 3 och BAIC EC-series. Tesla Model 3 var outstanding under 2018 och håller försäljningstakten i sig kan Model 3 ta över titeln världens mest sålda elbil efter 2020.

BAIC EC-Series ligger på en imponerande tredjeplats i elbilsstatistiken. Priset är definitivt en stor del av framgången. I Kina kostar den motsvarande 130.000 kronor. 3,6 meter lång, 45 hästkrafter, toppfart 120 km/h och en officiell körsträcka på 261 km. Laddtiden uppges vara nio timmar. Dock har försäljningen dalat rejält under 2019. Under de sex första månaderna 2019 såldes det 10.594 exemplar mot 39.906 förra året.