Prov: Peugeot e-208 – liten, läcker och laddar

Premium Vill du ha en liten och smidig elpendlarbil? Nya Peugeot e-208 har bra räckvidd och snabb laddning. Kanske bäst i lilla elbilsklassen?!

Prov: Peugeot e-208 – liten, läcker och laddar
e-208 GT heter den fullutrustade versionen som ser riktigt sportig ut med tydliga Peugeot 205 GTi-drag. Pris 419 900:–

VAD ÄR NYTT?
Generation två av Peugeot 208 förför med sin nya kaxiga design som både är 205-retro och futuristisk. Men det som är riktigt intressant är att PSA-gruppen valt att stoppan in tre olika drivlinor: diesel, bensin och el. Kunden får själv välja. 

Den stora fördelen är givetvis att man kan skruva upp produktionen av den drivlina som efterfrågas mest. Visst blir tillverkningen lite dyrare men flexibiliteten är viktigare i dessa tider av drivlineosäkerhet. Är det el som gäller i bilhallarna i Europa?

Peugeot tror att man måste sälja tio procent elektrifierat för att klara koldioxidkravet 2020–2021. Från 2025 ska det inte finnas några dieselmotorer i Peugeots bilar.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Designen lockar men tänker man Peugeot 205 GTi blir man lite lätt besviken. Drygt 1 500 kilos tjänstevikt och 136 hk känns inte 8,1 sekunder till 100 km/h.

Men jämfört med de bensindrivna varianterna är den riktigt rask och drivlinan är givetvis mjuk som i alla elbilar, smidig och responsiv. I stadstrafik är den helt överlägsen förbränningsmotorbilarna.

Men körupplevelsen är inte helt harmonisk, vilket kan bero på att det är ett tidigt exemplar. Arbetet med fintjustering av programvaran lär fortsätta. På våt asfalt har framdäcken svårt med fästet, vilket man absolut kan leva med, men känslan i bromsarna är inte helt linjär när det växlas från elåtervinning till skivbromsar och vid fullt stopp jobbar ABS-pulserna osmidigt. Styrningen har även en lite artificiell känsla. Bromseffekten vid endast energiåtergivning är relativt svag.

Peugeot kör vidare med sin i-Cockpit med högt placerade instrument. Ratten kan skymma. En skojig finess är digitalinstrument i 3D. Bra interiörkänsla.

Var ska man lägga laddsladdarna? I bagageutrymmet...

NÖRDFAKTA.
PSA kommer att spotta ur sig modeller på denna bottenplatta, som alltså inte är elbilsexklusiv.

En fördel med att batteripacket inte fyller ut hela golvet likt en skateboard är att man ger mer plats åt fötterna i baksätet. Förutom Peugeot e-208 och Opel Corsa-e kommer det laddbara suvversioner från Citroën, DS, Opel och Peugeot!

Ännu mer spännande: Peugeot talar om en riktig GTi-version – kanske med motorer både bak och fram!

Batteripacket stjäl inte plats för fötterna. Tack!

BORDE JAG KÖPA EN?
Den närmaste konkurrentern som finns att köpa nu är Renault Zoe, som i sin senaste upplaga imponerade på testlaget.

Peugeot e-208 är snyggare och har dubbelt så snabb snabbladdning, det kan absolut fälla avgörandet!