Prov: DS3 Crossback E-Tense – tyst som en viskning

Premium Ungefär samtidigt med Opel Corsa och Peugeot e-208 presenterar PSA-koncernen DS 3 Crossback E-Tense. Den ska bli premiumversionen i elbilspaletten. Frågan är om denna crossover kan fylla den rollen.

Prov: DS3 Crossback E-Tense – tyst som en viskning
DS har lyckats överföra linjerna och den bakvända hajfenan från DS3 till den nya crossovern. Notera att även elbilar behöver ett rejält kylluftintag

VAD ÄR NYTT?
Helt ny elbil i crossoversegmentet. Utförandet på testbilen kallas Rivoli vilket är namnet på en av Paris mest exklusiva gator. Bilen har interiör med rombmönstrad konstläderinredning och svart tak. Nödbromssystem, filhållningsassistent och eleganta digitala mätare finns förstås också.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Hela körupplevelsen är ny. Bilen är extremt tyst och till skillnad från andra elbilar i B- och C-segmentet hör man inte ens fotgängarvarningen när man sitter bakom ratten. 

Pekskärmen visar bland annat vilket körläge som används. Mest prestanda ger sportläget men räckvidden är längst i eco-läget.

Växelväljaren används bara för att lägga i fram eller back, utväxlingsförhållandet är fast. Allt regleras med gas- eller bromspedalen och den styrelektronik bilen är utrustad med. Så enkel är bilen att köra när man väl vant sig vid detta. Annars sköts det mesta på pekskärmen som är förarens länk till bilens övriga funktioner. 

Några knappar finns också på instrumentbrädan, naturligtvis även dessa rombiskt formade. Med en motor på 136 hk och ett vridmoment på 260 Nm förväntar man sig mer prestanda men bilen har en tomvikt på 1600 kg och utmärker sig därför inte inom detta område i segmentet. Smidighet och komfort är istället bilens starka sidor.

Romben har kommit att bli ett stilelement som går igen hos DS. I övrigt finns inte mycket i interiören som skvallrar om att detta är en elbil.

NÖRDFAKTA.
Batteriet på 50 kWh väger 350 kg och ska enligt WLTP räcka för 320 kilometers körning. Helt okej för en bil i den här klassen som sällan används för riktiga långresor utan oftare i tätortstrafik och för kortare körningar.

17,7 kWh/100 km ska den dra och vårt uppmätta värde var 18,6 kWh/100 km vid ganska snabb körning. Med snabbladdning via likström kan man relativt kvickt återställa 80 procent av laddningen i batteriet.

Vid likströmsladdning fyller man relativt snabbt upp batterierna till 80 procent, vilket räcker för 25 mils körning.

Bagageutrymmet är ok för biltypen och inte mindre än hos modellerna med förbränningsmotor. Detta genom att en annan bakvagnsupphängning används.

BORDE JAG KÖPA EN?
Söker man en tyst och bekväm elbil i segmentet med hög komfort kan detta vara ett bra val. Innerutrymmet ska man inte ställa alltför höga förväntningar på. Fram finns några millimeter mer än i syskonen Peugeot 208 och Opel Corsa men i baksätet och bagageutrymmet kan det bli trångt. 

Det senare håller dock samma storlek som modellen med konventionell drivlina genom att en annan bakvagnsupphängning används och batterierna stjäl därför inte plats. 

Bilen får ett introduktionspris från 409.900 kronor före bonus när bilen når den svenska marknaden i vår, men då ska man också tänka på att bilen har en riklig standardutrustning. PSA räknar med att omkring tio procent av DS-köparna kommer att välja E-Tense-versionen.