Hondas elbil är kultförklarad från födseln

Charmig retrodesign, köregenskaper som en riktig GTI och fullproppad med den senaste tekniken. Hondas första elbil har kultstatus redan innan den är ute på marknaden.

Annons
Annons

VAD ÄR NYTT?
Allt, kort och gott. Honda e bygger på en ny plattform för bakhjulsdrivna elbilar med motorn monterad på bakaxeln. Batteripaketet kan laddas med upp till 100 kW och uppnår då 80 procent av laddkapaciteten på endast 30 minuter. Den maximala räckvidden anges till 210 km, vilket kanske inte låter så mycket men det är absolut tillräckligt för en stadsbil. Elmotorn är på 154 hk (136 hk för vanliga Honda e) med ett vridmoment på 315 Nm. 

Exteriört har bilen en retrostil som för tankarna tillbaka till sjuttiotalet, men med en ultramodern twist. Interiört domineras instrumentpanelen av en gigantisk skärm som sträcker sig över nästan hela kupébredden. Den är indelad i tre mindre skärmar för instrument och infotainment. Vid var sin sida om centralskärmen sitter skärmarna för de virtuella backspeglarna som är lutade mot föraren och känns intuitiva och skarpa. 

För första gången i en Honda använder man sig av en internetbaserad röstigenkänning som även förstår olika dialekter och vardagsspråk. Android Auto och Apple CarPlay finns, men man kan även ansluta externa enheter via HDMI. Fast i trafiken och ingenting att göra? Anslut din Xbox och spela spel så länge bilen står still. Det är fullständigt genialt och fungerar över förväntan. 

Allt är dock inte frid och fröjd. Att Honda e är en ultrakompakt bil märks inte minst i baksätet. Även bagageutrymmet är i minsta laget med en volym på 171 liter.

Hondas elbil är kultförklarad från födseln
KLICKA FÖR STÖRRE

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Honda e Advance har en lika låg tyngdpunkt som en Honda NSX, och den vridstarka elmotorn sätter bra fart på den 1,6 ton tunga bilen som dessutom har ett chassi som matchar motoriseringen. Viktfördelningen är idealiska 50/50 och bilen kränger minimalt när vi piskar den längs kurviga landsvägar. 

Styrningen är exakt och har bra känsla. Trots GTI-ambitionerna är e Advance aldrig obekväm. Även hemska vägar tar bilen med ro och den slätar ut det mesta. Det är så här en elbil ska kännas!  

NÖRDFAKTA.
Visst påminner designen en hel del om första generationen Golf GTI? Helt rätt, men helt fel. Bilen som fick agera mall för formgivningen kommer faktiskt från det egna märket. Vi pratar såklart om första generationen Honda Civic som presenterades 1972. Originalet var dock ännu mindre och vägde knappt hälften så mycket (680 kg). 

BORDE JAG KÖPA EN?
Honda e Advance kan mycket väl vara den perfekta stadsbilen: snabb och smidig, med ett litet batteri som ger korta laddningstider. Den känns dessutom välbyggd med hög materialkvalitet, bra assistanssystem och ett heltäckande infotainmentutbud.  

Nackdelarna är kupérymden och framför allt priset. Grundmodellen e (136 hk) kostar 370.200 kronor, för den starkare Advanceversionen vill Honda ha 399.950 kronor, vilket är i samma härad som BMW i3 – en bil som erbjuder mer utrymmen och bättre prestanda.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen