Prov: Audi e-tron Sportback – mindre takhöjd, mer batteri

Premium Slankare taklinje och större användbar batterikapacitet gör e-tron sportback mer åtråvärd än den vanliga e-tron. Vi provkör.

Prov: Audi e-tron Sportback – mindre takhöjd, mer batteri

VAD ÄR NYTT?
Som namnet antyder är detta en e-tron med en mer coupéliknande siluett, där lite huvudutrymme i baksätet har offrats till förmån för behagligare linjer. Denna behandling är inget nytt, många suvar har "coupéfierats" vid det här laget. Förutom Audi är BMW, Mercedes och Mazda förtjusta i den här typen av suvkarosser.

Design är subjektivt, men även objektivt finns det nyheter som är intressanta med e-tron Sportback. Den batterikapacitet som kan användas för körning (kallad netto) är utökad, jämfört med i din grannes e-tron. 86,5 av de 95 kilowattimmarna finns nu tillgängliga, din granne har bara 83,6.

Det ger längre räckvidd, något som hittills varit en plump i protokollet för e-tron när vi testat bilen. I samband med introduktionen av Sportbackversionen får även vanliga e-tron denna uppdatering av batteriet. 

Det ska dock sägas att vi inte haft tillfälle att testa laddhastigheten, något som varit en paradgren för e-tron. Den relativt stora bufferten i batteriet har gjort att laddeffekten inte har kroknat mot slutet, utan har kunnat vara väldigt hög ända tills batteriet blivit "fullt". Med mindre buffert i batteriet finns det anledning att tro att tiden du kommer att spendera vid laddstolpen kan bli lite längre.

Samma högkvalitativa interiör som i en "vanlig" e-tron.

Drivlinan i Sportback är densamma som i e-tron, det vill säga två asynkrona elmotorer, en på vardera axeln, och fyrhjulsdrift. Effekten är 408 hästar med boostfunktionen aktiverad, och då är det maximala vridmomentet 664 Nm. Tillräckligt för att sätta bra fart på drygt 2,5 ton bil, 5,7 sekunder till 100 km/h borde räcka för de allra flesta. Toppfarten 200 km/h är frikostig, för att vara en elbil. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Väldigt lik en vanlig e-tron, eftersom de två modellerna delar drivlina. I D-läget är bilen hyfsat rask, men inte så snabb som faktabladet antyder. Det beror dock på att man måste välja S-läget för att aktivera boostfunktionen och därmed få tillgång till samtliga 408 hästar och 664 Nm. e-tron Sportback blir dock aldrig någon raket, man får se sig frånkörd av diverse Teslor och andra, vassa, fossildrivna bilar. 

Köregenskaperna är mer trygga än direkt underhållande, balansen är neutral, och bilen har bra väggrepp. Tack vare låg tyngdpunkt (batterierna ligger i golvet, mellan hjulaxlarna) håller sig karossen hyfsat plan även vid inspirerad kurvtagning.

Styrningen är också oförändrad jämfört med e-tron, och är exakt och har bra respons men saknar en del känsla när man kör aktivt. Däremot är bilen en fröjd att ratta när man åker långt, både vad gäller körkänsla och ljudnivå. Kupén är trivsamt tyst och kvalitetskänslan Audimässigt förstklassig.

Räckvidden då? Enligt WLTP-förbrukningen skulle en vanlig e-tron klara 363 km på en laddning, före batteriuppdateringen som vi tidigare nämnt. Siffran för e-tron Sportback är 446 km, vilket såklart är bättre – på pappret. Vi har ännu inte haft möjlighet att testa den i verkligheten. 

Vad vi dock vet från tidigare tester av e-tron är att bilen förbrukar relativt mycket ström per 100 km, faktiskt så mycket som nästan 20 procent mer än vad Audi själva anger. Om man skulle våga sig på en gissning borde räckvidden för e-tron Sportback hamna på någonstans runt 32–35 mil. Detta kommer vi att återkomma till när vi testar bilen.

NÖRDFAKTA.
Sportback är 89 mm lägre än en vanlig e-tron, men den faktiska skillnaden vad gäller takhöjden i baksätet är 20 mm. Det måttet kan såklart vara skillnaden mellan att kunna sitta där och att inte kunna sitta där, men för de allra flesta lär det inte spela någon roll. 

Tio kilometer av bilens längre räckvidd jämfört med systerbilen sägs, enligt Audi, bero på den slankare Sportbackkarossens lägre luftmotstånd.

BORDE JAG KÖPA EN?
Söker du en fullstor, fyrhjulsdriven och eldriven suv är utbudet relativt begränsat. Men även om man bortser från det är e-tron Sportback en väldigt trevlig bil. Har du råd, och tycker att coupékarossen är snyggare än vanliga e-trons, så varför inte? 

Det ska sägas att e-tron Sportback även finns i en motorsvagare version, kallad 50 quattro (313 hk/540 Nm), som dessutom är lite vänligare mot plånboken med ett grundpris 827.000 kronor. Den har dock endast ett batteri på 71 kWh, så räckviddsångest kan bli ett problem.

Funderar du på att köpa en e-tron, oavsett vilken modell, gör dig själv en tjänst och välj de konventionella ytterbackspeglarna. De digitala må se jättetuffa ut, och de glider lite bättre genom luften, men de är urusla på vad de faktiskt ska göra. Det vill säga hjälpa dig att se bakåt. Vid exempelvis omkörningar är de undermåliga, och vid fickparkering är de direkt oanvändbara. Lita på oss. Du kommer att bli besviken.