Varför väljer Skoda att visa upp en maskerad elbil på Irland, snudd på ett år innan den börjar säljas? Och varför får vi inte ta en enda bild?
Väl bakom ratten på den kamouflerade bilen dyker det upp ett gäng mer relevanta frågor: Vad är priset, hur många kommer det att byggas på ett år, är det här den bästa familjebilen man kommer att kunna köpa framöver, hur lång blir väntetiden, hur lång är räckvidden, hur ser den ut, vad landar månadskostnaden på och vill jag ha en?
Den enkla frågan om varför vi kör på Irland fick vi svar på innan vi gav oss iväg i den tre bilar lilla konvojen längs slingrande och bitvis snöiga landsvägar. Jag är som en av 80 utvalda journalister inbjuden för denna exklusiva förhandsprovkörning.
Skoda har skodifierat det irländska uttrycket ”enya” – livets källa – till just Enyaq. Ett och annat fan av den irländska sångerskan Enya lär gilla namnet. Skoda säger själva att elbilar är framtiden, så Enyaq är starten på det nya. Redan 2020 ska Skoda ha tio laddbara bilar och 2030 ska hälften av alla nya Skodabilar vara rena elbilar! För övrigt ska Enyaq byggas i Tjeckien.
SKODAS ELSUV MOT KONKURRENTERNA
Skoda Enyaq |
Ford Mustang Mach-E SR AWD |
Tesla Model Y |
|
Pris, euro | cirka 55 000 | 57 000 | 65 000 |
Hk | 306 | 258 | 351 |
Vridmoment, Nm | 460 | 565 | 527 |
0–100 sek km/h | 5,9 | 6 | 5,1 |
Toppfart km/h | 180 | 180 | 217 |
Batterikapacitet, kWh | 83 | 75,7 | 75 |
Räckvidd, WLTP km | 500 | 420 | 505 |
Förbrukning, kWh/100 km | 16,6 | 16,7 | 14,4 |
Snabbladdning, kW | 100–150 | 115 | 250 |
Hemmaladdning, kW | 2,3–11 | 2,3–11 | 2,3–11 |
Längd, mm | 4 656 | 4 712 | 4 775 |
Höjd, mm | 1 613 | 1 597 | 1 600 |
Bredd, mm | 1 926 | 1 881 | 1 850 |
Tomvikt, kg | – | 1 800 | 2 100 |
Lastvolym, liter | 550 | 402 | – |
Till salu | feb-21 | Hösten 2020 | Hösten 2020 |
Volvo XC 40 R | BMW iX3 | Audi Q4 e-tron | |
Pris, euro | 60 000 | 70 000 | 60 000 |
Hk | 408 | 286 | 306 |
Vridmoment, Nm | 660 | 400 | 460 |
0–100 sek, km/h | 4,9 | 6 | 6,3 |
Toppfart, km/h | 180 | 200 | 180 |
Batterikapacitet, kWh | 78 | 80 | 83 |
Räckvidd, WLTP km | 425 | 440 | 450 |
Förbrukning, kWh/100 km | 17,6 | 16,8 | 18,4 |
Snabbladdning, kW | 150 | 150 | 125 |
Hemmaladdning, kW | 2,3–11 | 2,3–11 | 2,3–11 |
Längd, mm | 4 425 | 4 700 | 4 590 |
Höjd, mm | 1 652 | 1 675 | 1 610 |
Bredd, mm | 1 873 | 1 900 | 1 900 |
Tomvikt, kg | 2 120 | 2 200 | 1 900 |
Lastvolym, liter | feb-01 | – | – |
Till salu | Sent 2020 | Sommaren 2020 | Hösten 2020 |
Skoda har alltså gått från björnen Kodiaq, snömannen Yeti och ursprungsbefolkningen i Alaska – Karoq – till en irländsk sångerska. Ska vi gissa på framtida irländska Skodanamn som Sineaq, U2iq och Thin Lizzyq?
Tekniken kommer från VAG-gruppens nya elbilsplattform MEB, där VW ID.3 blir först ut. Enyaq är en systerbil till VW ID.4, det kommer alltså en snudd på identisk bil med VW-märke.
Tre batteristorlekar erbjuds: 52, 62 och 82 kWh, samt fem motoralternativ som inkluderar både fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift.
Vår prototyp som enligt uppgift ska vara 30 procent färdig produktionsbil har bakhjulsdrift och 204 hk. Instrumentbrädan är täckt med svart plast och det är bara den lilla digitala hastighetsmätaren som syns i en 5,3-tumsdisplay. Vi får absolut inte ta bilder på all svart tejpad kamouflering. I mitten tronar, under plast, en 13-tumsskärm som ska laddas med navigation och massvis med inställningsmöjligheter. Tekniknivån blir riktigt hög. Betalar man inte extra blir mittenskärmen en lite mindre 10-tummare.
Till skillnad från VW ID.3:s futuristiska förarmiljö känns det här helt normalt, med en rejäl laddning vanliga reglage och knappar. Den som skräms av Teslas avskalade miljö känner sig väldigt hemma här – vi har fått se bilder på hur det kommer att se ut i färdigt skick.

Alltså, lättsmält och normalt, inte spännande. Head up-displayen är rejäl med mycket information och alltså ingen enkel plexiglasskiva som vinklar upp informationen.
Exempel på skojig teknik är att man ska kunna parkera bilen med en app kopplad till telefonen, bilen ska också kunna lära sig att parkera hemma om man har trångt eller köra nära när det är ont om utrymme. Den varnar och stoppar om du håller på att backa på något eller någon, och den känner också av fotgängare.
Sittpositionen är hög och jag får en hel del mpv-vibbar på grund av de sluttande A-stolparna och det faktum att ”motorhuven” inte syns. Det känns alltså inte som en fyrkantig robust suv. Luftmotståndet är låga 0,27.
Där bak finns inte minibussens flexibilitet med flyttbara stolar, inte heller en tredje sätesrad. Däremot är baksätet riktigt rymligt och bekvämt och bagageutrymmet har enligt uppgift plats för 585 liter. Det är bra, men tyvärr finns det inget bagageutrymme under frontluckan – trots att vår bil är bakhjulsdriven. Kan det bero på att huven sluttar så brant för att få ner luftmotståndet? Cw är för övrigt låga 0,27.
Körkänslan är precis som förväntat även om det känns lite märkligt med en stor högbyggd familjebil med enbart bakhjulsdrift. Tankarna far iväg till Volvokombibilar, och de var kanske inte de bästa vinterbilarna.
Vikten ligger runt två ton och accelerationen är okej med tanke på effekten, bra knuff i låga hastigheter, men bilen känns inte direkt snabb. Att den skulle vara lurig på vinterväg på grund av bakhjulsdriften får jag absolut ingen känsla av, men vem vet? Batteripaketen väger 395–495 kg beroende på storlek och bilen känns tryggt tung. Dragvikten sägs för övrigt vara 1 470 kg.

Styrningen är fint följsam på ett lättkört vis och även bromsarna har en bra känsla mellan regenerering och bromsskivor. Det går att ställa bromsarnas återvinningsgrad i flera steg, men man bjuder inte på enpedalskörning (att man kan köra bilen med enbart gaspedalen och att den stannar när man släpper gasen).
Det känns som att Skoda och VAG-koncernen har försökt att göra en elbil som ska vara lättsmält, enkel att ta till sig. Vändcirkeln imponerar, den svänger runt riktigt smidigt för att vara en 4,68 meter lång familjevagn.
Fjädringen känns även den väldigt ”lagom”, varken hård eller gungig och det lär vara en härlig långfärdsbil för hela familjen.
Provexemplaret har ett väldigt nervöst och ivrigt blinkersljud som förmodligen kommer att justeras, men för övrigt känns Skodan förvånansvärt färdig. Kolleger som kör de andra två bilarna rapporterar sämre styrkänsla och lite andra egenheter som inte finns i mitt exemplar. Skodamekanikerna behandlar bilarna med silkesvantar och det surrar ganska kraftigt på ”tomgång” – vilket självklart är förserierelaterat.
Plastmaterialen är inte de slutgiltiga och när vi på kvällen under stort hemlighetsmakeri, med muddring av eventuella mobiltelefoner, får se och klämma på en ”riktig bil” imponerar både kvalitetskänsla och materialval. Lädret är behandlat med olivolja – inga kemikalier – och tillverkningen ska bli koldioxidneutral med hjälp av klimatkompensering.

Allt som allt verkar Enyaq vara en riktigt bra eldriven familjebil och här kommer svaren på frågorna jag ställde mig i början:
Vad blir priset? Skoda säger ”som en fullutrustad Kodiac” vilket betyder runt 400 000 kronor! Det låter nästan för bra för att vara sant, men priset ska vara en av Enyaqs största fördelar. Till Sverige kommer inte det minsta batteripaketet på 52 kWh och laddar man på med det stora batteriet i fyrhjulsdriven RS-version med över 300 hk sticker prislappen förmodligen iväg en bra bit över 600 000 kronor, men det är fortfarande prisvärt.
Hur många kommer det att byggas på ett år? Svaret vi får är ”Över 50 000 under det första året!” Det är inte illa.
Är det här den bästa familjebilen man kommer att kunna köpa? Just nu blir svaret ja – om du klarar vardagen med en räckvidd på runt 40 mil kan jag inte tänka mig en mer prisvärd och duglig familjebil med bättre total driftekonomi.
Hur lång blir väntetiden? Försäljningen ska starta i början av 2021 och det blir först bilar med 82-kWh-batteriet. Förmodligen den påkostade Founders Edition som ska byggas i 1 895 exemplar – det år Skoda startade.
Hur lång är räckvidden? Officiellt 50 mil med det stora batteriet. Ska vi gissa på 25 för det minsta? Trist nog kan man inte få 150 kW snabbladdning till det lilla batteriet, utan det är reserverat för den fyrhjulsdrivna lyxversionen. De enklare får klara sig med 100 kW.
Vad landar månadskostnaden på? En väldigt svår fråga, men min kvalificerade gissning är att det blir billigare att äga och köra en enklare Enyaq än en Volvo V60!
Vill jag ha en? Personligen har jag inget behov av en stor familjebil, så svaret blir därför nej för mig. Jag vill hellre ha en rappare, lättare och sportigare elbil. Men den riktigt snygga konceptbilen med coupékaross kallad Skoda Vision iV ska komma 2021, och den i RS-utförande med en bit över 300 hk …
Hur ser den ut? Det mest spektakulära med Enyaq är grillen, som kommer att ha stående belysta ribbor och en vertikal lysande list som går från strålkastare till strålkastare tvärs över fronten. Det är väldigt häftigt och bilen kommer verkligen att synas i backspegeln! För övrigt ser den snygg och snäll ut.