Prov: BMW 225xe Active Tourer – inte hela vägen

Premium BMW 2-serie Active Tourer möter liemannen när denna generation har gjort sitt, men innan dess sprattlar den till med en facelift. Laddhybriden har fått större batteri – vi provkör och räckviddstestar.

Prov: BMW 225xe Active Tourer – inte hela vägen

VAD ÄR NYTT? Jag vågar tillstå att 225xe Active Tourer är BMW:s mest anonyma modell, och det är nog många som missat att den fått en facelift. Och även om man känner till det, är det svårt att finna nyheterna. För att upptäcka de visuella uppdateringarna krävs ett synnerligen vaket öga. Besitter man ett sådant har man säkert redan noterat den något aggressivare fronten, några nya veck i bakänden samt de minimalt större kylarnjurarna. Mer än så är det inte.

Nej, för att hitta den mest intressanta nyheten får vi kika under baksätet. Där sitter det litiumjonbatteri som har växt en smula – från 7,7 kWh till 10 kWh. Denna ökning har BMW fått till endast genom att förbättra battericellernas energitäthet. Batteriets fysiska storlek är samma som tidigare.

Med nollställd trippmätare rullar jag ut ur redaktionsgaraget med proppfullt batteri. Kvicksilvret visar sju plusgrader, och med jämna mellanrum tittar vårsolen fram bakom stackmolnen. En vanlig vårdag alltså, och goda chanser att få en realistisk elektrisk räckvidd. WLTP-siffran säger upp till 55 kilometer. Riktigt så långt kommer jag inte, vid 38,2 km går trepipen under huven igång.

Klassisk BMW-interiör med en känsla av kvalitet. Inga krusiduller, funktionellt och bra.

Knappt fyra mil längs vår laddhybridslinga är godkänt och tillräckligt för de flestas dagliga pendling. Laddning från tomt till fullt batteri är gjort på strax över tre timmar med ett vanligt 230V/16A-uttag. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Att detta är en av de äldre bilarna i BMW:s modellprogram märks när man sätter sig bakom ratten. På gott och ont andas mittkonsolen väldigt mycket 2014, då 2-serien lanserades. Är man som jag en person som gillar knappar och vred trivs man här. Men du kommer inte att kunna imponera speciellt mycket på polarna med fräna funktioner.

När man sedan startar ekipaget och drar iväg är det lätt att konstatera att detta är en kompetent kärra. Framför allt om man ägnar sig åt en del stadskörning. Karossens ganska nätta proportioner fungerar bra i stan och elmotorns kvicka respons gör att bilen känns på tå. Redo. Framåtlutad.

LED-strålkastare. Adaptiva LED-strålkastare finns som tillval för 4 900 kronor.

Med en systemeffekt på 224 hk och 385 Nm är 225xe Active Tourer faktiskt ganska kvick emellanåt. 0–100 km/h på 6,7 sekunder är snabbare än vad någon egentligen behöver, men känslan blir aldrig sportig trots att chassit är rätt hårt åtskruvat utan att för den delen vara stumt. 

Bensinmotorn är varvvillig men låter ansträngd på ett sätt som faktiskt motarbetar aktiv körning. Drivlinan upplevs dock stark i alla lägen och jobbar effektivt. Värre blir det när man ska bromsa. Känslan i pedalen är riktigt hård och responsen rent av dålig vilket gör inbromsningar svårdoserade innan man fattat galoppen. Detta är förmodligen kopplat till bromsregenereringen som skjuter in ström i batteriet när man står på hejdarna, men kalibreringen av denna är underkänd i min bok.

Det märks att 225xe trivs att köras i hybridläge, där elmotorn och bensinmotorn samarbetar. Skiftet mellan dessa sker i det närmaste sömlöst. Elmotorns effekt på 88 hästar imponerar inte på pappret men är tillräcklig på vägen. Toppfarten på el är 130 km/h och dit tar man sig utan större ansträngning.

225xe får nöja sig med ett avgasrör. Önskar man två ändrör är det någon av de fyrcylindriga förbränningsmaskinerna som gäller.

NÖRDFAKTA. Elmotorn är placerad i det utrymme som annars inhyser Haldexfyrhjulsdriften hos övriga fyrhjulsdrivna 2-serie Active Tourermodeller.

BORDE JAG KÖPA EN? Jag tycker att mpv-modeller har hamnat i en oförtjänt konstig limbo mellan suventusiasterna och kombiklubben. Faktum är att BMW 225xe Active Tourer är kompetent och att alla småfamiljer som funderar på att byta bil egentligen hade kunnat ha denna på sin lista över tänkbara objekt. Detsamma gäller för de som söker en laddbar andrabil. Då är BMW 225xe ett toppenalternativ.

Men nej, du ska ändå inte köpa den. Snegla istället på koncernkusinen Mini Countryman SE All4, som visserligen är lite mindre praktisk men har väldigt mycket mer attraktionskraft. Och dessutom är aningen billigare.